در سال‌های اخیر، علاقه‌مندی به فناوری‌های معدن و زمین‌شناسی از دیدگاه‌های علمی‌، فناورانه و اقتصادی افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ زمین‌شناسی بخشی از میراث طبیعی کشورها، متشکل از عناصر و ساختارهای معدنی است که از نظر علمی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی قابل توجه هستند. زیرا اطلاعات اساسی در مورد تاریخ سیاره ما فراهم می کند و محیط تغییر می کند ، به ما امکان می دهد منشا و تکامل زندگی را درک و تفسیر کنیم.

با این حال، برجسته کردن ارزش زمین شناسی، خطر سرقت یا آسیب به میراث زمین‌شناسی را افزایش می‌دهد. بنابراین بسیار مهم است که نوآوری‌های این حوزه به عنوان منابع ارزشمند زمین‌گردشگری همزمان با ارتقا سطح حفاظت از زمین همراه باشد.

در فناوری‌های تازه زمین‌شناسی، ژئوتوریسیم یا زمین گردشگری، یک مفهوم نسبتاً جدید و نوآورانه است که راهی جدید برای لذت بردن از یک سفر را ایجاد می‌کند و تصویری تازه از مکان‌های کاوش نشده را به گردشگران هدیه می‌دهد. زمین‌گردشگری، اطلاعاتی را درباره جاذبه‌هایی مانند فسیل‌ها، پهنه‌های جغرافیایی منطقی در مورد تاریخ زمین به مخاطبان عرضه می‌کند.

 

کمک به اقتصاد بومیان

فناوری‌های مکان‌محور نیز با کمک به تفسیر و تحلیل داده‌ها، نمودارهای توضیحی، عکس‌ها، نقشه‌ها، مدل‌های جغرافیایی سه بعدی و غیره می‌توانند اطلاعاتی جامع را درباره ابعاد مکانی سنگ‌ها، مانند مواد معدنی، فسیل‌ها و لایه‌های زمین‌شناختی کاوش و فرم‌های سرزمینی مانند یخچال‌ها و دیگر ویژگی‌های سطح زمین ارائه کند.

ژئوپارک‌ها با ارائه آگاهی از ویژگی های فراوان زمین شناسی یک پهنه طبیعی، استفاده گردشگری و حفظ آن را بر اساس الگوی توسعه اقتصادی- اجتماعی را ارتقا می بخشند و سعی می‌کنند از میراث جغرافیایی منطقه‌ای پهنه‌های کم‌تر دیده شده به عنوان پایه‌ای برای تقویت توسعه اجتماعی و اقتصادی مردم ساکن در آنها استفاده کنند. ژئوتوریسم به چنان تأثیری رسیده است که حتی به عنوان یکی از ستون‌های اقتصاد پایدار مطرح می‌شود.

در زمین گردشگری، با استفاده از دانش، ویژگی‌های زمین شناختی حفاظت می‌شوند و به کمک ساکنان منطقه بومی آمده تا زندگی و اقتصاد آنان را رونق ببخشد.

پس از انجام مطالعه‌ روی برجستهترین ویژگی های زمین شناسی یک منطقه روستایی با هدف ارتقا، انتشار و توسعه علوم زمین و حفاظت از میراث طبیعی، معرفی این‌ جاذبه‌ها با ایجاد تجربه‌ای ناب و لذت‌بخش برای گردشگران طراحی و ایجاد می شود.

زمین‌گردشگری، بستری را برای تعامل بین گردشگران و میراث زمین شناسی با فعالیت های علمی و زیست محیطی ایجاد می‌کند و با استفاده از فناوری‌های جدید تجربه تازه ای را از حوزه زمین شناسی ارائه می‌دهد. این فعالیت به تأثیر حضور گردشگران می پردازد و توسعه اقتصادی - اجتماعی محلی را از طریق ژئوتوریسم بهبود می‌بخشد.