جابه جایی زمین و تغییر زمان، درس هایی بزرگی به اهل اندیشه و خاندان دانش می دهد. تفکر و اندیشه، شالوده تقابل خواست و مقاومت است. مقاومت در برابر تغییر، رسم روزگار است و تغییر نیز، تقدیر آن. در نتیجه این کارزار است که فکرها بروز می کنند و پندارها، قوام می یابند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ معماها، همواره در شمایل ایده ها ظهور می کنند. ایده ها در جهان هستی، بازتاب صور و منظومه های فلکی هستند. منظومه هایی که زمان را برای ما معنا می کنند؛ معنای زندگی. زمان، دائما هویت ما را فاش می کند؛ هویت جمعی و فردی ما را. ما را به خودمان می شناساند و درک معانی مبهم را، آسان می کند و دشواری را کمی سهل. این ماجرا، سیرت معمول روزگار است اما، پیشی گرفتن از زمان و تلاش مدام برای این کار، رازی ست که تبدیل کنندگان ایده ها  به محصولات، از آن آگاه اند؛ محصولاتی که نیازها را برطرف می کنند و کام ها را شیرین.

 
جابه جایی زمین و تغییر زمان، درس هایی بزرگی به اهل اندیشه و خاندان دانش می دهد. تفکر و اندیشه، شالوده تقابل خواست و مقاومت است. مقاومت در برابر تغییر، رسم روزگار است و تغییر نیز، تقدیر آن. در نتیجه این کارزار است که فکرها بروز می کنند و پندارها، قوام می یابند.
 
و آنگاه، نوبه خلاقیت ونواوری است. خلاقیت، مرکبی است که از زمان تندتر است و چابک تر. همین خلصت است که راز رهایی ما از بند محدودیت ها را فاش می سازد. خلاقیت و نوآوری، ما را به احساس سعادت نزدیک می کند و نور آینده را برایمان، روشناتر. حقیقت نور، در واقعیت تاریکی نمایان می شود. آنگاه که همه چیز سیاه است و سرد، شکوفه ها، بر می آیند و آفتابی می شوند در سایه ای. بهار، حاصل زمستان و زاده ی سترونی آن است. بدون تاریکی، نور بی معناست. بی زمستان، نوروز ناپیدا.
در این میانه است که اهالی دانش ورز، حاصل اندیشه شان را که بر پایه خلاقیت و نوآوری بنا شده است، به منصه ظهور می رسانند و اثری بر جای می گذارند که قابل لمس است و کارآمد. دانش ورزی، رویه عمل است؛ آنجا که علم را در پستوی ذهن، پنهان نمی گذارند و بر دایره عموم و طبق اخلاص قرار می دهند.
همین جاست که دانش ورزی، زمانی که با هنرمندی، تلفیق می شود و در هم می آمیزد، شاهکار و جاودانگی، خلق می شود. هنرمندی، پایه ثابت همه خلقت است. هنرمندی از ذات احدیت برآمده است و بر جان آدمیت، دمانده شده است. هنرمندی و دانش ورزی، دو روی سکه خلاقیت عملگرایانه است. این ترکیب، همانی است که ما در این روز و روزگار، بدان محتاجیم. ایران اسلامی عزیز، در نوروز 1400، آماده تغییرات جدی و درخشان است. نزدیک به 6 هزار شرکت دانش بنیان، 10هزار استارتاپ، بیش از ۱۳۰۰ شرکت خلاق، ده ها خانه خلاق و مرکز نوآوری، رخ نموده اند تا زیست بوم فناوری و خلاقیت، در سراسر سرزمین عزیزمان، ریشه بدواند و آرام آرام، نهالش را به سترگی سرو بلندبالای تمدن درخشان مان، شبیه سازد.
 
نوروز 1400، برایمان یک پیام بزرگ داشته است؛ ایستادگی شکوهمندترین کار تاریخ است. فرقی ندارد چه در برابر تحریم های ظالمانه باشد چه در برابر هجوم نابرابر ویروس منحوس کرونا، یا بی رحمی اقتصاد وابسته به نفت. خودکفایی، آیین همیشگی ما ایرانیان مومن و مسلمان بوده است و پس از این نیز خواهد بود.
 
سال نو از راه رسیده است؛ سالی که به یمن گنجانده شدن دو نیمه شعبان، برکتی بس فزون برای ما ملت شیعه به وجود آورده است. این خود نشانه ای است برای ما که بگوید، انتظار آگاهانه و مومنانه، به روشنایی و سرافرازی می انجامد. از سوی دیگر، سال ۱۴۰۰ طبق فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب، «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده است. امسال، به مدد خداوند تبارک تعالی، عنایت های حضرت ولیعصر(عج)، مقاومت تحسین برانگیز مردم شریف ایران و همت فناوران، خلاقان، صنعتگران و دانشگاهیان، عرصه تولید، پر از رونق و نوآوری و شگفتی خواهد بود. سیستمی که زیست بوم فناوری و خلاقیت، طی چند سال گذشته ایجاد کرده است، پشتیبان و پیشران تولید و محصولات دانش بنیان و خلاق خواهد بود. مانع ها و محدودیت ها نیز آنقدر در برابر عظمت ایمان و باور این زیست بوم، حقیر است که یارای مقابله و سدسازی را نخواهد داشت.
 
نوروز 1400 را به جملگی ایرانیان آزاده و شریف و مسلمان، تبریک می گویم و خاصه تر آنکه، سالی پر از برکت و تولید و پشتیبانی را برای دانش بنیانی ها، خلاق ها، دانشگاهیان، صنعتگران و فناوران بزرگوار سرزمین ام، آرزومندم.
 
پرویز کرمی، مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه فناوری های نرم و خلاق