گزارشی تازه تاکید می‌کند کانادا باید برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی که تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته اند، گامی اساسی بردارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ در گزارشی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت، انعطاف‌پذیری و کمک به بازیابی دانشجویان از طریق سیاست‌های مهاجرتی پویا، راهکارهای لازم برای اصلاح ساختار مهاجرتی کانادا در دوران همه گیری کرونا ارائه شده است. این گزارش، آسیب‌پذیری‌های سیستم را که با همه گیری کرونا آشکار شده است، بررسی کرد و نشان داد ایالت‌های فدرال باید برای بهینه سازی وضعیت مهاجرت به کانادا چه کارهایی انجام دهند.

این گزارش خاطر نشان کرد که دانشجویان بین‌المللی در اقتصاد کانادا نقشی حیاتی دارند و نیروی کار مورد نیاز این کشور را تأمین می‌کنند.

از آن‌جایی‌که دانشجویان با چالش‌های زیادی از جمله تأخیر در پردازش ویزا و سطح بالای اضطراب و عدم اطمینان روبرو شده‌اند. در این گزارش همچنین تأکید شده است که برخی از افراد واجد شرایط کمک های اضطراری اجتماعی و مالی نبوده‌اند.

یک دلیل عمده علاقه دولت کانادا به جذب دانشجویان بین المللی این است که این دانشجویان به عنوان یک منبع جذاب از مهاجران ماهر دیده می شوند و بسیاری از دانشجویان بین المللی در مقطع متوسطه تحصیل می کنند.

توجه به دانشجویان بین‌المللی به عنوان نیروی کار ماهر

دانشجویان بین المللی نسبتاً جوان هستند ، حداقل به یک زبان رسمی مسلط هستند ، مدارک تحصیلی کانادا را دارند و می توانند به نیازهای فعلی و پیشین بازار کار این کشور، به ویژه در حوزه تامین نیروی انسانی با مهارت بالا کمک کنند.

توانایی نگهداری دانشجویان بین‌المللی به عنوان ساکنان دائمی و نیروی انسانی توانمند به ویژه برای بخش‌هایی که با کاهش نیروی کار مواجهند، بسیار مهم تلقی می‌شود.

در این گزارش آمده است که با حفظ دانشجویان بین‌المللی ، این بخش‌ها می توانند به منبع جدیدی از نیروی کار بسیار ماهر متکی باشند که می تواند در رشد و رونق آنها نقش آفرینی کند.

از دسامبر سال 2019 ، بیش از 642 هزار دانشجوی بین المللی در کانادا وجود دارد که از سال 2010 بر اساس داده‌های 185 درصد افزایش داشته است.

در این گزارش توضیح داده شد که این تعداد، کانادا را به سومین مقصد تحصیلی در جهان برای جذب دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است ، روندی که  دولت کانادا با تعهد خود برای جذب دانشجویان بین المللی بیشتر از آن پشتیبانی کرده است.

کاهش ظرفیت‌های بالقوه نیروی کار

با این حال ، اختلال ناشی از کرونا، به این معنی است که دانشجویان بین‌المللی در کانادا و افرادی که برای تحصیل به این کشور می روند با چالش های زیادی روبرو شده اند.

یک نظرسنجی در ژوئن 2020 که توسط خدمات آموزش جهانی انجام شد نشان داد که 26درصد از دانشجویان بین المللی از دست دادن منبع اصلی درآمد خود و 34درصد از آن‌ها مشکل تأمین هزینه اجاره یا آب و برق را گزارش کرده‌اند.

همچنین همه گیری نشان داد که بخش تحصیلات دوره متوسطه کشور تا چه میزان به شهریه های دانشجویان بین المللی وابسته است.  اگرچه برخی از دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید با کاهش ثبت نام روبه رو نشده‌اند، را نداشته اند، کالج‌ها و دانشگاه‌ها به دلیل کاهش ثبت نام، کاهش منابع تامین هزینه‌های اقامت و سایر درآمدها ، منتظر خسارات مالی زیادی هستند.

کاهش 20 درصدی دانشجویان بین‌المللی در موسسات تحصیلات تکمیلی شمال انتاریو منجر به از دست رفتن 23 میلیون دلار درآمد شهریه و تخمین 20 میلیون دلار از دست دادن کمک های مالی شده است.

 

منبع: Thepienews