در سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به استان سمنان، مراکز نوآوری در حوزه آب، انرژی، کشاورزی و زمین‌شناسی گشایش می‌یابد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، صبح امروز وارد استان سمنان شد تا ضمن بازدید از بخش‌های مختلف زیست‌بوم نوآوری و فناوری این استان، با افتتاح مراکز نوآوری، رشد و شتابدهنده‌ها زمینه برای رونق محصولات دانش‌بنیان و خلاق این استان فراهم شود.

ستاری در نخستین بخش سفر، به پارک علم و فناوری استان سمنان می‌رود و فاز نخست ساختمان کارگاهی رویش فناوری را افتتاح می‌کند. این مرکز در دو فاز به بهره‌برداری کامل خواهد رسید که در نخستین فاز آن، 12 سوله نیمه صنعتی به مساحت 2100 متر مربع برای استقرار شرکت های داشن بنیان و خلاق فعال در طراحی، ساخت و تولید محصولات و تجهیزات کشاورزی، آب و انرژی اختصاص می‌یابد.

همچنین با افتتاح مرکز رشد شماره 2 پارک علم و فناوری استان سمنان، زمینه برای استقرار بیش از 40 شرکت و واحد فناور در ساختمانی به مساحت 2000 متر مربع فراهم می‌شود. عمده واحدهای مستقر در این مرکز رشد، در حوزه‌هایی چون، آب، انرژی، کشاورزی، فناوری‌های دیجیتال، ماشین آلات پیشرفته و صنایع معدنی فعالیت می‌کنند.

رونق نوآوری‌های آب و انرژی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

با حضور ستاری همچنین نخستین مرکز نوآوری بخش خصوصی برای میزبانی از ایده‌های نوآورانه و هسته‌های فناور فعال که در حوزه‌های کشاورزی، آب و انرژی هستند، افتتاح می‌شود. ویژگی منحصر به‌فرد این مرکز نوآوری، بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی در احداث و تجهیز است. در مرکز نوآوری آب، انرژی و کشاورزی، برای نخستین بار شتاب‌دهنده تخصصی اگریتک، زمینه حمایت از ایده‌های نوآورانه در حوزه های یادشده را فراهم می‌کند.

در حال حاضر حدود 10 شرکت فناور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مستقر شده اند. با کمک پارک علم و فناوری شرکت های توانمند انتخاب و فرآیند استقرار پشت سر گذاشته می‌شود. واحدهای فناور منتخب، از سرمایه اولیه در مراحل پیش شتابدهی و شتابدهی بهره می‌برند و در صورت احراز توانمندی و تولید محصول، از حمایت سرمایه گذاری کلان برخوردار خواهند شد.

بستری برای توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن

استان سمنان به ویژه شرق آن، به عنوان یکی از پهنه‌های دارای ظرفیت‌های نهفته زمین‌شناسی و معدنی همچنین با برخورداری از دانشگاه‌های تخصصی در حوزه علوم زمین، از سرمایه انسانی خلاق و توانمند در این حوزه بهره می‌برد؛ ایجاد بستری برای شکوفایی نوآوری‌ها و پرورش‌ ایده‌های خلاقانه، ضمن خلق ارزش افزوده و اشتغال، به شکوفایی فناوری‌های زمین‌شناختی این استان می‌انجامد.

یکی از نقاط ضعف و نیازهای استان، توسعه نیافتن فناوری‌های پیشرفته و فرآوری فناورانه مواد معدنی است. بر اساس همین ضرورت، ستاری در ادامه حضور خود در پارک علم و فناوری سمنان، مرکز نوآوری‌ها و فناوری‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی را افتتاح می‌کند.

این مرکز نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران زمینه را برای استقرار و حمایت از تیم‌های فناور در حوزه‌هایی چون زمین‌شناسی، زمین‌گردشگری و فناوری‌های مرتبط با معدن و اکتشاف فراهم خواهد کرد.

ستاری همچنین در ادامه سفر به استان سمنان در جریان فرآیند پیشرفت احداث کارخانه نوآوری این استان قرار می‌گیرد. این کارخانه نوآوری در زمینی به مساحت 30هزار متر مربع احداث خواهد شد که 7200 مربع از آن به استقرار واحدهای فناور اختصاص خواهد یافت. این فضا با ارزشی بالغ بر 700 میلیارد ریال، توسط یکی از خیرین استانی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان

شهرک صنعتی شاهرود، دومین میزبان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری است تا ضمن بازدید شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این شهرک صنعتی، حمایت‌های لازم برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع و ارتقای توانمندی‌های فناورانه این حوزه را فراهم کند.

ستاری، به شرکت دانش‌بنیان ریخته‌گری دقیق پارس می‌رود و از توانمندی‌های فعالان فناور این شرکت در حوزه قطعات و تجهیزات نیروگاهی، بازدید می‌کند.

شرکت دانش‌بنیان توربوژنراتور شاهرود مقصد بعدی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و همراهان وی در سفر به استان سمنان است. این شرکت دانش‌بنیان که در حوزه طراحـی، ساخـت و بازسازی انـواع مــاشین‌های الکتریکی فشـارقوی، فشارضعیف و ژنراتورهای نیروگاهی فعال است، نقش مهمی را در انجام پروژه هـای بزرگ کشـور، تامین نیازهای فناورانه تحریمی و خلق ارزش افزوده ایفا می‌کند.

همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، مرکز شتابدهی نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌های انرژی در شهرک صنعتی شاهرود با حمایت یکی از شرکت‌های توانمند حوزه سیم وکابل و انرژی کشور تحت عنوان سیم و کابل مغان به بهره‌برداری می‌رسد ساختمان این مرکز نوآوری در ابعاد 2000 متر مربع، از ظرفیت استقرار 30 هسته فناور برخوردار است.

توسعه توانمندی‌های آزمایشگاهی

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در دانشگاه دامغان، آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی این دانشگاه گشایش خواهد یافت تا بستر پژوهش‌های کاربردی و فناورانه دانشگاهیان استانی گسترده شود. ستاری همچنین ضمن بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دامغان که از تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت بهره می‌برد، با فعالان فناور مستقر در این دانشگاه گفت و گو و از دستاوردهایشان بازدید می‌کند.

مرکز رشد پورسینا در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، مرکز رشدی تجهیز شده مختص شرکت‌های مستقر در سمنان با سرمایه‌گذاری 70 میلیارد ریالی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخش دیگری از سفر ستاری به استان سمنان است. این مرکز رشد، میزبان بیش از 20 واحد فناور خواهد بود که در حوزه های آب، کشاورزی، پردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیجیتال ایده‌های نوآورانه خود را به محصول دانش‌بنیان بدل می‌کنند.

 حضور در نشست شواری اداری استان برای گفت‌وگو با مسئولان استانی و فعالان دانش‌بنیان و خلاق، پایان‌بخش سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و همراهان وی به استان سمنان است.