مراکز نوآوری مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گشایش یافت.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین بخش از سفر به استان سمنان به پارک علم و فناوری این استان رفت  و  فاز نخست ساختمان کارگاهی رویش فناوری، مراکز نوآوری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، آب، انرژی و کشاورزی را افتتاح کرد.

 

بستری برای رویش فناوری

در نخستین فاز این ساختمان که با اعتبار 140 میلیارد ریالی بخش خصوصی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید، 12 سوله نیمه صنعتی به مساحت 2100 متر مربع در اختیار شرکت های دانش‌بنیان قرار گرفت تا این کسب و کارها در کنار صنایع مستقر در استان قرار بگیرند و زمینه ورود نوآوری به این حوزه را فراهم کنند.

شرکت‌های مستقر در ساختمان کارگاهی رویش فناوری، در حوزه‌هایی چون محصولات و تجهیزات کشاورزی، آب، انرژی، صنایع معدنی و زمین‌شناسی فعالیت می‌کنند.

 

افتتاح مراکز رشد و فناوری

ستاری همچنین دومین ساختمان مرکز رشد پارک علم و فناوری استان سمنان را افتتاح کرد. در این مرکز رشد حدود 40 هسته فناور استقرار دارند و ایده‌های نوآورانه خود را در حوزه‌های آب، انرژی، کشاورزی، فناوری‌های دیجیتال، ماشین آلات پیشرفته و صنایع معدنی به محصول یا خدمت تبدیل می‌کنند.

همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، نخستین مرکز نوآوری بخش خصوصی برای میزبانی از ایده‌های نوآورانه و هسته‌های فناور فعال که در حوزه‌های کشاورزی، آب و انرژی هستند، افتتاح شد. ویژگی منحصر به‌فرد این مرکز نوآوری، بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی در احداث و تجهیز است. در مرکز نوآوری آب، انرژی و کشاورزی، برای نخستین بار شتاب‌دهنده تخصصی اگریتک، زمینه حمایت از ایده‌های نوآورانه در حوزه های یادشده را فراهم می‌کند.

 

10 شرکت فناور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مرکز نوآوری آب و انرژی مستقر شده اند تا با حمایت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، این واحدهای فناور فرآیند پیش شتابدهی و شتابدهی را پشت سر می‌گذارند. پس از انتخاب هسته‌های فناور برگزیده، از  سرمایه‌گذاری اولیه در مراحل پیش شتابدهی و شتابدهی بهره می‌برند و در صورت احراز توانمندی و تولید محصول، از حمایت سرمایه‌گذاری کلان برخوردار خواهند شد.

با توجه به ظرفیت‌های نهفته زمین‌شناسی و معدنی در استان سمنان و ضرورت ورود فناوری‌های پیشرفته و فرآوری فناورانه مواد معدنی به این حوزه، ستاری در ادامه حضور خود در پارک علم و فناوری سمنان، مرکز نوآوری‌ها و فناوری‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی را افتتاح کرد.

این مرکز نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران زمینه را برای استقرار و حمایت از تیم‌های فناور در حوزه‌هایی چون زمین‌شناسی، زمین‌گردشگری و فناوری‌های مرتبط با معدن و اکتشاف فراهم خواهد کرد.

 

افزایش ظرفیت زیست‌بوم نوآوری استان سمنان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در سفر خود به این استان با اشاره به رشد 2برابری شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و واحدهای فناور سمنان گفت: خوشبختانه این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و خلاق در اختیار دارد که با نقش‌آفرینی بیش از 600 واحد دانش‌بنیان، خلاق و فناور، این ظرفیت بیش از 100درصد افزایش داشته اشت. در بازدیدهای مختلفی از مراکز نوآوری‌، شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و دیگر بخش‌های زیست‌بوم نوآوری استان سمنان خواهیم داشت، تلاش می‌کنیم تا با همکاری بخش‌های استانی این ظرفیت نوآورانه و فناورانه توسعه یابد.

ستاری، با تاکید بر ضرورت حمایت تمامی بخش‌های استانی برای رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و خلاق جوانان بومی استان ادامه داد: پارک علم و فناوری استان نسبت به گذشته، پیشرفت قابل توجهی داشته و در بخش‌های گوناگون استان، زمینه را برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و خلاق فراهم کرده است. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و ظرفیت‌های نهفته بسیار خوبی در این استان برای تحول آفرینی وجود دارد که باید با مساعد کردن زیست‌بوم نوآوری، به مرحله شکوفایی برسد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین بیان کرد: این موضوع بسیار مهم است که تمامی بخش‌های استان با هم‌دلی و دیدگاهی نو، دست به دست هم دهند تا خلاقیت نیروی انسانی دانش‌آموخته و جوان بومی در استان بماند و با ایجاد کسب و کاری دانش‌بنیان یا خلاق، ایده را به محصول یا خدمتی بدل کند که ضمن حل مشکلات استان، خالق اشتغال و ارزش افزوده باشد.

وی با اشاره به توسعه ظرفیت‌های نهفته در حوزه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن گفت: استان سمنان از ظرفیت‌های بسیار خوبی در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به ویژه در حوزه زمین‌شناسی و صنایع معدنی برخوردار است و در حال حاضر شرکت‌های خوبی در این حوزه فناوری فعال هستند که در پیوند با صنایع مرتبط، می‌توانند فناوری را به ساختارهای سنتی تعمیم دهند.

 

«خانه‌های خلاق و نوآوری» بستری برای معرفی دستاوردهای «ایران‌ساخت»

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به حمایت از خانه‌های خلاق و نوآوری برای توسعه صادرات دستاوردهای دانش‌بنیان و خلاق اشاره کرد و ادامه داد: خانه‌های خلاق و نوآوری، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نقش‌آفرینی بخش خصوصی ایجاد و اداره می‌شود. این برنامه را به خارج از مرزهای ایران نیز توسعه دادیم تا توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، به بازارهای بین‌المللی معرفی شود. زیرا این خانه‌ها توانمندی‌های نوآورانه را به دیگر کشورها منتقل می‌کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به حمایت از خانه‌های نوآوری و خلاق با هدف صادرات محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: برای توسعه این خانه‌ها در سایر کشورها برنامه راهبردی را پیاده می‌کنیم چراکه اولویت اصلی در رونق زیست‌بوم نوآوری با صادرات دستاوردها محقق می‌شود و از این طریق، فناوری و نوآوری در زیست‌بوم نوآوری ایران را به دیگر کشورها توسعه می‌دهیم.

وی با اشاره به توانمندی دانشی و فناورانه ایران به عنوان ستونی برای گذر از محدودیت‌ها و اقتدارآفرینی در سطح بین‌المللی بیان کرد: خوشبختانه به کمک نیروی انسانی خلاق و دانش‌آموخته کشور، ایران اکنون در بسیاری از حوزه‌های فناوری از جمله نانو، سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری جزو برترین‌ها است. نمونه موفق آن را در دوران کرونا می‌توان مشاهده کرد که در شرایط تحریم‌ها، تجهیزات دانش‌بنیان و پیشرفته را تولید و نیاز کشور را تامین کردند.

 

حضور در بخش‌های مختلف زیست‌بوم نوآوری سمنان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر یک روزه خود به استان سمنان، از طرح‌های فناورانه و نوآورانه استان سمنان بازید می‌کند و ضمن بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک صنعتی شاهرود، مرکز شتابدهی نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌های انرژی را افتتاح می‌کند. افتتاح آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی دانشگاه دامغان، افتتاح مرکز رشد پورسینا پارک علم و فناوری استان سمنان و حضور در شورای اداری استان سمنان از دیگر برنامه‌های سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور است.