رئیس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه تحریم و کرونا ضریب نفوذ نوآوری را در کشور ما افزایش دادند، گفت: سال گذشته شرکتهای دانشبنیان ۱۸۰ هزار میلیارد فروش داشتند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر اسماعیل قادری فر گفت: سال ۹۹ یک سال تحریمی همراه با فشارهای سخت به مردم بوده که شیوع کرونا هم شرایط را سختتر کرد اما میتوان گفت که این سال برای شرکتهای دانش بنیان شکوفایی و رونق خوبی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۹ تعداد شرکتها از مرز ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان عبور کرده و مفهوم جدید شرکتهای خلاق که طی دو سال اخیر در معاونت شکل گرفته تعدادشان به ۱۳۰۰ شرکت رسیده است.
وی در خصوص فروش شرکتهای دانش بنیان و خلاق گفت: در سال گذشته این شرکتها بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتهاند به طوری که سال ۹۷، فروش شرکتها برابر با ۱۲۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۸، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و این نشان میدهد که در سال ۹۹ با وجود شرایط سخت، شاهد فروش بیشتر شرکتهای دانش بنیان بودهایم.
قادری فر با اشاره به گام بزرگ شرکتها در زمینه تحول در تولید و تجاری سازی توسط دانش بنیانها در سال گذشته گفت: ما در سال ۹۹ شاهد این بودیم که شرکتهای دانش بنیان به عرصه بزرگ بنگاههای صنعتی ورود پیدا کردند و داخلی سازی ۸۵ درصدی یک رام قطار ملی نمونه بارز دستاوردهای محققان در سال گذشته بوده است.
به گفته رئیس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری، با توجه به شعار سال که «تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، امسال سال رویکرد اقتصادی است که موضوع پشتیبانی و رفع موانع موجود، استانداردها، ورود به بازار نظام تأمین مالی از دغدغههای شرکتها هست که باید رفع شوند.
به گفته قادری فر، ما شاهد این هستیم که جهش تولید در کسب و کار شرکتهای دانش بنیان و خلاق به وجود آمده و ضریب نفوذ نوآوری توسط شرکتها در زنجیره کسب و کار کشور افزایش پیدا کرده که پیش بینی میکنیم امسال هم، سال پررونقتری برای شرکتهای دانش بنیان نوآور و خلاق در زنجیره توسعه اقتصادی کشور باشد.
وی تاکید کرد: تحریم و کرونا دولبه قیچی بودند که ضریب نفوذ نوآوری را در کشور ما افزایش دادند و این مسیر در حال توسعه است.