محققان دانشگاه توکیو از ابداع روش جدیدی برای درمان آلزایمر خبر داده‌اند که مبتنی بر استفاده از نور و اکسیژن به منظور نابودی پلاک‌های مغزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به نقل از نیواطلس، برای اجرای روش یادشده اتم‌های حاوی اکسیژن به درون شبکه عصبی مغز تزریق و سپس با استفاده از نور مادون قرمز فعال می‌شوند. اکسیژن یادشده موجب تخریب پلاک‌های مغزی و از بین رفتن آلزایمر می‌شود.

شکل‌گیری پلاک‌های مغزی ناشی از تجمع غیر طبیعی پروتئین آمیلوئید است و بسیاری از محققان آن را علت اصلی شکل‌گیری بیماری آلزایمر می‌دانند. برای از بین بردن پلاک‌های یادشده از روش‌های مختلفی استفاده شده که هیچیک کارایی کامل نداشته‌اند.

اما اتم‌های حاوی اکسیژن می‌توانند پیوندهای شیمیایی که مولکول‌های پلاک‌های عامل آلزایمر را شکل می‌دهد، سست و نابود کنند. در واقع اکسیژن به عنوان یک کاتالیزور برای هدف قرار دادن ساختار به هم پیوسته آمیلوئید و برچیدن پلاک‌ها طراحی شده است.

این روش بر روی موش‌های مبتلا به آلزایمر امتحان شده و پس از تاباندن نور مادون قرمز بر روی مغز به مدت نیم ساعت در روز به مدت یک هفته، پروتئین آمیلوئید به میزان قابل توجهی کاهش یافت. انتظار می‌رود این روش درمانی بر روی انسان‌ها نیز مؤثر باشد.