ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی از تاسیس خانه‌های خلاق در سراسر کشور حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اعلام این خبر گفت: خانه خلاق، همانگونه که از نام آن پیدا است، خانه و پلتفرمی برای استقرار و رشد شتابدهنده‌های تخصصی حوزه‌های صنایع فرهنگی، علوم انسانی، فرهنگ و هنر، استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق مرتبط با فناوری های نرم و هویت ساز است.

کرمی با بیان اینکه این خانه‌ها زنجیره تولید صنایع نرم و فرهنگی را از ایده تا رسیدن به محصول و خدمات حمایت می کند، ادامه داد: این خانه‌ها با حمایت کامل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاسیس می‌شود و مانند یک حامی آگاه و حرفه‌ای، تلاش می‌کنند تا در شهر و منطقه خود یک زیست‌بوم اقتصادی خلاق مبتنی بر صنایع نرم و فرهنگی تاسیس کند.

 وی همچنین بیان کرد: کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، طراحی، یادگیری، چاپ و نشر، گیاهان داروئی و طب سنتی، هنرهای تجسمی و نمایشی، مد و لباس یا هر رشته مرتبط دیگری، از جمله برخی حوزه‌های است که شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و تیم‌های خلاق، در بستر آنها ایده‌پردازی می‌کنند.

 

حمایت از خانه‌های خلاق ادامه‌دار است

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، با تاکید بر توجه به کیفیت خانه‌های خلاق در حین توسعه کمی، افزود: خانه خلاق، توانمند ساز و هادی تخصیص حمایت‌های، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به استارتاپ‌ها و فعالان خلاق و نوآور است. همچنین این حمایت ها به صورت مستمر برای ادامه ارائه خدمات وجود دارد. در خانه‌های خلاق تلاش می‌شود با تکیه بر ظرفیت‌های هر منطقه از کشور، استارتاپ‌های صنایع فرهنگی و خلاق، مراحل رشد و تکوین خود را زیر چتر حمایت‌های این نهاد، طی کنند.

 

طرح‌های خلاق و نواورانه شناسایی می‌شود

دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی همچنین گفت: شناسایی طرح‌های خلاق و نوآورانه در حوزه‌های مختلف صنایع خلاق و فرهنگی، شناسایی، جذب و حمایت از ایده‌های خلاق در زمینه‌های اصلاح و بهبود روش‌های ساخت و تولید، تامین قطعات یا مواد اولیه، بسته بندی، بازاریابی، تبلیغات، فروش، نشر و عرضه، صادرات و بهره برداری از اقداماتی است که در این مکان ها انجام می شود. همچنین حمایت از توسعه محصولات حوزه صنایع خلاق و فرهنگی با رویکرد صادراتی و توسعه بازار صادراتی آنها و اشتغال زایی به همراه توسعه پایدار اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی، از جمله اهداف تاسیس خانه خلاق است.

 

راه اندازی خانه های خلاق در مناطق محروم سرعت می گیرد

کرمی در ادامه افزود: متقاضیان تاسیس خانه خلاق باید از برخی شروط و ویژگی‌های برخوردار باشند. دارا بودن شخصیت حقوقی، تجربه کافی در زمینه مورد نظر و آشنایی با کسب و کارهای نو، در اختیار داشتن محل ایجاد خانه خلاق متناسب با حوزه فعالیت و حداقل به متراژ حداقل زیربنای 500 متر مربع در تملک متقاضی و یا در اجاره حداقل 5 ساله متقاضی، همچنین محل معرفی شده در منطقه جغرافیایی در دسترس استارتاپ‌های مرتبط، از جمله این شروط است.

دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز، ضمن ارائه توضیحات بیشتر در مورد شروط متقاضیان تاسیس خانه خلاق، گفت: علاوه بر این، در منطقه جغرافیایی مورد نظر، نباید خانه خلاق هم رشته دیگری وجود داشته باشد. متقاضی همچنین باید برنامه مناسب برای گردش کار خانه خلاق ارائه کند.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، افزود: فرد درخواست کننده تاسیس همچنین باید دارای نیروی انسانی متخصص و مرتبط برای اداره خانه خلاق باشد. متقاضیان برای ایجاد خانه خلاق در شهرهای مناطق محروم در اولویت قرار دارند. واقعیت این است که ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بر اساس یک برنامه یک ساله در راستای تحقق شعار سال برای مانع زدایی و تخصیص پشتیبانی حداکثری، به صنایع نرم و خلاق، در نظر دارد تا از تاسیس بیش از 10 خانه خلاق در سطح کشور حمایت کند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، گفت: با توجه به استقبال صورت گرفته، اولویت با متقاضیانی است که از حداکثر شروط برخوردار باشند و طرح اقتصادی مناسب‌تری ارائه کنند، بنابراین تاریخ ارائه درخواست، تاثیری در پذیرش آن ندارد. علاقه‌مندان می‌تواند برای مطالعه جزئیات بیشتر در مورد ویژگی‌ها و شروط مرتبط با تاسیس خانه خلاق، به بخش مرتبط با این فراخوان در سایت برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق به نشانی http://ircreative.isti.ir/   مراجعه کنند.