تنش‌های سیاسی به طور فزاینده‌ای دانشگاه‌ها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است به طوری که در روابط و همکاری‌های جهانی، با نگرانی‌های امنیتی و مالی روبه‌رو هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، صاحب‌نظران در مجمع آموزش عالی بین المللی مجازی 2021 دانشگاه‌های انگلیس خاطرنشان کردند، تنش‌های ژئوپلیتیک به طور فزاینده‌ای مهاجرت‌های دانشجویی را تحت تاثیر قرار داده و تعادل دانشگاه‌ها را در تعامل‌های بین‌المللی با مشکلات جدی مواجه ساخته است.

تجربه همه گیری ویروس کرونا به خوبی نشان داد که کشورها نه تنها به همکاری بین المللی نیاز دارند، بلکه باید آن را سرعت ببخشند. چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به طور آشکار مانع همکاری‌های بین المللی می شود.

رقابت‌های سیاسی، بحران‌های اقتصادی، تنوع اقلیمی و فرهنگی، نگرانی‌های حقوق بشری و مسائل امنیتی همه جزو مواردی هستند که باید در کوتاه مدت مورد توجه قرار بگیرند تا روند مهاجرت‌های دانشجویی بهبود یابد.

شیوع ویروس کرونا یکی از چالش‌های واضح در حوزه مهاجرت‌های بین‌المللی بود و به مثابه هشداری جدی کشورها را در این زمینه آگاه کرد. اگر روند جابه‌جایی‌های دانشجویان بین‌المللی رشد نکند یا حتی کاهش پیدا کند، تاثیری منفی بر بودجه دانشگاه‌ها خواهد داشت و با توجه به مدل فعلی مبنی بر پرداخت یارانه، کارهای پژوهشی و همچنین تامین بودجه دانشجویان بین المللی تحت تاثیر منفی قرار خواهند گرفت.

انقلاب صنعتی چهارم در جذب و آموزش فارغ التحصیلان چه نقشی ایفا می‌کند. شرکت‌های مطرح جهانی دریافته‌اند که در واقع بین هزینه‌های اجتماعی بسیار هنگفت تحصیلات عالی و عملکرد شغلی همبستگی وجود ندارد. صاحبان این کسب و کارها متوجه شده‌اند که نه تنها توانایی یادگیری، بلکه هوش هیجانی و تنوع نیز کلید موفقیت در محل کار به حساب می‌آید و دو مورد آخر در دانشگاه‌ها کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

اگر چالش گشودن آموزش عالی در سطح بین المللی برای ارائه انعطاف پذیرتر، تأمین نیازهای مردم در تمام مراحل زندگی کاری آن‌ها برطرف شود ، دانشگاه‌ها می‌توانند به نیازهای این حوزه پاسخ دهند.