حمله باج افزای به شرکت خط لوله تامین سوخت آمریکا سبب شده دولت این کشور وضعیت اضطراری اعلام کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از گاردین، پس از حمله باج افزاری به بزرگترین شرکت خط لوله سوخت آمریکا، دولت جوبایدن سعی دارد از تمام نیروهای اضطراری برای اجتناب از کمبود سوخت استفاده کند.

شرکت کلونیال پایپ لاین روزانه ۲.۵ میلیون بشکه سوخت (بنزین، گازولین و سوخت جت) را جابه جا می‌کند و به عبارتی تأمین ۴۵ درصد از ذخیره سوخت ساحل شرقی آمریکا برعهده این شرکت است. اما در روزهای گذشته یک حمله سایبری کل شبکه آن را از کار انداخت و شرکت هم اکنون مشغول احیای سرویس‌های خود است.

در همین راستا وزارت فدرال حمل و نقل بیانیه‌ای اضطراری صادر کرد و طی آن در ۱۸ ایالت رانندگان حامل‌های بنزین، گازوئیل، سوخت جت و دیگر محصولات پالایشی را از برخی قوانین معاف کرده است. به این ترتیب آنها می‌توانند ساعات بیشتری فعالیت کنند و هرگونه کمبود سوخت مربوط به قطعی سرویس خط لوله را پوشش دهند.

با اعلام وضعیت اضطراری، سوخت به جای خط لوله از طریق جاده جابه جا می‌شود. این ایالت‌ها عبارتند از آلاباما، آرکانزاس، ناحیه کلمبیا، دلاور، فلوریدا، جورجیا، کنتاکی، لوئیزیانا، مریلند، می سی سی پی، نیوجرسی، نیویورک، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، کارولینای جنوبی، تنسی، تگزاس و ویرجینیا. به گفته کارشناسان قیمت سوخت احتمالاً امروز ۲-۳٪ افزایش خواهد یافت، اما اگر وضعیت قطع سرویس شبکه این شرکت مدت زمان طولانی‌تری ادامه یابد، تأثیر آن بسیار بدتر خواهد بود.

این درحالی است که خبرگزاری رویترز در گزارشی اشاره می‌کند کاخ سفید از نزدیک مشغول همکاری با شرکت کلونیال پایپ لاین است تا به احیای سرویس‌های آن پس از حمله باج افزاری کمک کند.

طبق گزارش‌ها به نظر می‌رسد این حمله باج افزاری توسط گروهی تازه از هکرها انجام شده است. البته تازه بودن گروه به معنای آماتور بودن این مجرمان سایبری نیست. هنوز به طور رسمی اعلام نشده این حمله توسط چه گروهی انجام شده است. اما به گفته یکی از مقامات گروه هکری «دارک ساید» یکی از مظنونین این پرونده است. به گفته کارشناسان امنیت سایبری به نظر می‌رسد این گروه متشکل از مجرمان سایبری کهنه کاری است که سعی می‌کنند تا حد امکان بیشترین باج را از قربانیان خود بگیرند.