بر اساس گزارش‌های جدید آژانس رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها، بهبود فرآیند جذب دانشجویان بین‌المللی با چالش‌های متعددی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری بهبود روند جذب دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های استرالیا چالش‌هایی را تجربه می‌کند که از کنترل خارج شده‌اند. بودجه دانشگاه استرالیا، با شیوع ویروس کرونا، تداوم بسته بودن مرزها و بر هم خوردن روابط دو جانبه استرالیا و چین، با تهدیدهایی مواجه شده است. این صنعت در سال مالی گذشته 37.5 میلیارد دلار استرالیا به اقتصاد کمک کرد.

بر اساس گزارش ها، پیش از شیوع ویروس کرونا، برخی از موسسات بیش از یک سوم کل درآمد خود را از دانشجویان بین‌المللی کسب کرده‌اند و دانشگاه‌های استرالیا تخمین زده اند که این بخش 1.8 میلیارد دلار شامل 4.9 درصد درآمد در سال 2020 کاهش داشته است.

این نهاد پیش‌بینی می کند که این بخش در سال 2021 دو میلیارد دلار دیگر ضرر کند. ادامه سیاست‌های سختگیرانه و روند طولانی مدت قرنطینه، درآمد شهریه را که در سال 2020 شاهد بود کاهش داده است.

دانشگاه ها در سال 2020 تعداد نیروی انسانی را کاهش داده اند، به طوری‌که 17هزار و 300 شغل از بین رفت و علاوه بر این، موجب بازنگری در قرارادهای کاری، مسدود شدن منابع جدید سرمایه،تعطیلی دانشگاه‌ها و دوره‌های اموزشی شد.

این گزارش‌ها همچنین نشان داد که دانشگاه های استرالیا نسبت به دانشگاه های خود در کانادا، انگلیس و ایالات متحده با نسبت کمتری در درآمد مواجه هستند. دلیل این امر آن است که استرالیا 8 درصد از سهم بازار آموزش جهانی را دارد ، هم تراز انگلیس ، علی رغم اینکه فقط 1درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد.

 

کاهش سهم استرالیا از دانشجویان بین‌المللی

پیش از همه گیری، بیش از یک چهارم دانشجویان ثبت نام شده در سطح عالی،غیر بومی بودند ، با بیش از نیمی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از دیگر کشورها به استرالیا آمدند. برخی از دولت‌های ایالتی در حال کار بر روی مسیرهای ایمن برای تسهیل ورود تعداد اندکی از دانشجویان بین‌المللی هستند. برخی از دانشگاه‌ها اقداماتی را برای اختصاص 600 مکان قرنطینه انجام داده‌اند که می‌تواند تا پایان سال 2021 از چندین هزار دانشجوی بین‌المللی میزبانی کند.

با وجود شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از عدم پذیرش حصور دانشجویان، استرالیا مقصد جذاب یک برای دانشجویان سایر کشورها است، اما بیم آن می‌رود که استرالیا با عدم پذیرش ورود، دانشجویان خارجی را دلسرد و آنان را به انتخاب دیگر مقاصد تحصیلی ترغیب کند. در حال حاضر چین با حدود 39درصد بزرگ‌ترین کشور مبدا برای دانشجویان بین المللی ثبت نام شده در دانشگاههای استرالیا است.

 

منبع: پایگاه خبری پای نیوز