نشان ایرانی طرحی خلاقانه و در راستای حمایت از رونق تولیدات ایران‌ساخت است که توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را به جامعه شناساند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری طرح نشان ایرانی، سال 1398 و در نخستین گام نخست خود با هدف معرفی دستاوردها و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و صنعتی آغاز به کار کرد.

این طرح نوآورانه در گام دوم خود تحت عنوان «نشان ایرانی 2» با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مؤسسه جام جم در شرایط موج‌های پی در پی کرونا و وضع نامساعد اقتصادی با موج استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خلاق و مخترعان روبه‌رو شد.

استقبال 596 شرکت

محمدعلی قندهاری‌نیا مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم با بیان این‌که طرح نشان ایرانی با استقبال بسیار خوبی از سوی فعالان زیست‌بوم فناوری و نواوری مواجه شد و به همین دلیل وارد گام دوم شد، افزود: ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری و موسسه جام جم این اقدام را در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت رسانه ها از کالاهای تولید داخلی کلید زدند و خوشبختانه اثربخش افتاد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به مشارکت بیش از 596 شرکت در نشان ایرانی 2 ادامه داد: ثبت نام طرح «نشان ایرانی2» از پنجم بهمن ماه آغاز شد و تا روزهای پایانی سال 1399 ادامه داشت. با بررسی مدارک ارسالی و دعوت فعالان دانش‌بنیان، خلاق و مخترعان، گفت‌وگوها برای تولید محتوا از نیمه دوم بهمن‌ماه سال 99 آغاز شد و همچنان در جریان است.

رسانه در خدمات معرفی توانمندی های ایران ساخت

از میان 596 متقاضی این طرح، تا کنون با فعالان فناور 212 شرکت گفت‌وگو شده و در قالب گزارش و گفت‌وگو در روزنامه و جام جم آنلاین منتشر شده است.

به گفته قندهاری، روزانه به طور میانگین 3 تا 4 شرکت و مخترع معرفی می‌شود و تا کنون توانمندی‌ها و دستاوردهای 184 فعال زیست‌بوم نوآوری و فناوری در مسیر ترویج، اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی قرار گرفته است.

قندهاری‌نیا با اشاره به سهم بالای مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در طرح نشان ایرانی 2 افزود: 57درصد شرکت دانش‌بنیان، 37 درصد خلاق، 6 درصد مخترعان در این طرح حضور یافتند.

انتشار این توانمندی‌ها در دیگر قالب‌های رسانه‌ای برای معرفی هرچه بهتر شرکت‌ها و مخترعان افزود: 164 شرکت صنعتی، 131 کسب و کار دیجیتال و فضای مجازی، 50 شرکت حوزه پزشکی، طب سنتی و گیاهان دارویی و بیش از 100 واحد فناور در دیگر حوزه‌ها معرفی شدند.

قندهاری نیا از مشارکت فعالان دانش‌بنیان، خلاق و فناور تهرانی به عنوان یکی از فعال‌ترین قطب‌های اقتصادی کشور در طرح نشان ایرانی 2 گفت و افزود: استان تهران با 353 شرکت‌کننده، اصفهان با 36 و خراسان رضوی با 35 شرکت در نشان ایرانی 2 به ترتیب بیش‌ترین سهم را در طرح نشان ایرانی 2 داشتند.

 

حمایت 54 میلیارد ریالی برای معرفی فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری

مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم، با اشاره به نحوه فراخوان شرکت‌ها و مخترعان برای مشارکت در این طرح بیان کرد: موشن گرافی 60 ثانیه ای برای انتشار در رسانه ملی، شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های شهری با محوریت معرفی طرح تولید و روزانه 2 نوبت در شبکه‌های استانی پخش شد. مخاطبین با مشاهده این موشن ها از نحوه ثبت نام، مقررات ثبت نام آگاه شدند

وی پادکست معرفی طرح نشان ایرانی 2 را یکی دیگر از محصولات تبلیغی برشمرد و گفت: این پادکست ها که برای پخش در شبکه‌های رادیویی تولید شده بود در سطح وسیعی توزیع و منتشر شد و شبکه‌های رادیویی به انتشار این محتوا برای آشنایی هرچه بیش‌تر مخاطبان با طرح پرداختند.

قندهاری‌نیا با اشاره به انتشار پوستر تبلیغاتی طرح نشان ایرانی در 23 استان کشور بیان کرد: از دیگر روش های تبلیغات برای این طرح ارسال پیامک های سازمانی از ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود.

برای این‌که مخاطبین بتوانند ارتباط مستمر و راحتی را با طرح نشان ایرانی برقرار کنند سایت نشان طراحی و در دسترس قرار گرفت. بارگذاری شد. یکی از ابزار های تبلیغی طرح نشان ایرانی تولید فلش بنر تبلیغی و توزیع در بین رسانه های مختلف بود. در طرح نشان ایرانی تاکنون معادل  بیش از  54 میلیارد ریال آگهی منتشر شد که برابر با 4416 کادر روزنامه و 184 بنر در فضای مجازی است.