تفاهم‌نامه حمایت از ایجاد «خانه خلاق و نوآوری تابناک» به امضا رسید تا زمینه توسعه شرکت‌های خلاق و نوآور فعال در حوزه فرهنگی و رسانه فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری این تفاهم‌نامه در راستای ایجاد «خانه خلاق و نوآوری تابناک» در حوزه رسانه با حضور پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی و امیرعلی امیری صاحب امتیاز  پایگاه اطلاع رسانی تابناک امضا شد.

«خانه خلاق و نوآوری تابناک» قرار است بستری برای جذب شتابدهنده­ها، استارتاپ­ها، شرکت­های خلاق و نوآور فعال در حوزه رسانه، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ­باشد.

 

رسانه‌ها بازوی توسعه اقتصاد خلاق، صنایع نرم و فرهنگی

در این نشست پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه این اقتصاد خلاق عنوان کرد: هدف از ایجاد این خانه های خلاق و نوآوری، ترغیب و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های بخش خصوصی به ویژه در حوزه فضای مجازی برای کمک به توسعه اقتصاد خلاق با پرورش و تجاری سازی ایده‌های نوآورانه و خلاق است.

کرمی با بیان این‌که رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد بستری نوآورانه تحول آفرین شوند، ادامه داد: رسانه‌ای که در 3 مؤلفه سیاسی، اقتصادی و نیروی انسانی توانمند باشد در حوزه رسالت خود موفق خواهد بود و می‌تواند نقشی اثرگذار در توسعه فناوری‌ها وپیشرفت ایفا کند. این ظرفیت خوشبختانه در رسانه تابناک وجود دارد و با ایجاد این خانه خلاق و نوآوری به بستری برای رونق کسب‌وکارهای خلاق و استارتاپی حوزه رسانه بدل خواهد شد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، خانه‌های خلاق و نوآوری را زیست‌بوم توسعه و شکل‌گیری کسب و کارهای حوزه فناوری­های نرم و هویت ساز فرهنگی و علوم انسانی دانست و گفت: نوآوری رسانه‌ای به توسعه کسب و کارهای اشتغال‌زا و ارزش‌آفرین منجر می‌شود، اما ظهور و بروز این نوآوری مستلزم وجود زیست‌بومی مساعد است که خانه‌های خلاق و نوآوری مجالی مناسب برای این کار هستند.

کرمی با بیان این‌که حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای کمک‌ به رونق شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌های رسانه‌ای و فرهنگی است، ادامه داد: علاوه بر منفعت این خانه‌های نوآوری برای دانشجویان، ایده‌پردازان و شرکت‌های خلاق زمینه را برای رونق اقتصاد خلاق در کشور نیز فراهم خواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌که تحقق سهم ایران از گردش مالی اقتصاد خلاق نیازمند ایجاد زیست‌بومی مساعد برای توسعه کسب و کارهای این حوزه است، افزود: اگر ما بتوانیم این زنجیره ارزش و تولید را در این زیست‌بوم نوآوری، با کمک خانه‌های خلاق و شتاب‌دهنده‌های تخصصی صنایع فرهنگی ایجاد کنیم می‌توانیم با استفاده از پیشینه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی سهمی شایسته در گردش مالی بیش از  ۲۷۰۰ میلیارد دلاری صنایع خلاق و فرهنگی داشته باشیم.

کرمی همچنین بیان کرد: ایران اسلامی در جای جای جغرافیائی خود از مزیت ها و نیروی انسانی نوآور و سرشاری برخوردار است که موتور پیشران این اقتصاد خواهد بود.

 

نقش کلیدی علوم انسانی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

در بخش دیگری از این نشست اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش رسانه‌ها، صنایع نرم، صنایع فرهنگی و شرکت‌های خلاق در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: نقش رسانه‌ها در برجسته کردن و معرفی دستاوردهای ارزشمند فناورانه و نوآورانه، نقشی کلیدی است و علاوه بر این با ایجاد مجالی برای شکوفایی و توسعه نوآوری‌های حوزه نرم و فرهنگی، راه را برای رونق اقتصاد کشور هموار می‌کنند.

وی با اشاره به ظرفیت خارق‌العاده علوم انسانی در اقتصاد گفت: 55 درصد از دانشجویان کشور در علوم انسانی تحصیل می‌کنند و این موضوع نشان دهنده ظرفیت بسیاری بالای نیروی انسانی اسن حوزه است. همچنین در حوزه تولید محتوا گام‌های بسیاری زیادی وجود دارد که با کمک خانه‌های خلاق و نوآوری شتاب می‌گیرد.

 

ایجاد بستری برای استارتاپ‌های رسانه‌ای

همچنین امیرعلی امیری صاحب  امتیاز پایگاه اطلاع رسانی تابناک با اشاره به اقدام ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه و رونق استارتاپ‌های حوزه رسانه با حمایت از ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری گفت: این رسانه نیز تلاش می‌کند تا با ایجاد بستری برای رونق استارتاپ‌های حوزه رسانه و فرهنگی، به خروجی ارزشمندی برای جامعه منجر شود و به این ترتیب شاهد تبدیل شدن تلاش ها و ایده‌های نوآورانه به کسب‌وکارهای ارزش آفرین باشیم.

به گفته وی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های اخیر به صورت میدانی و عملی، توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را محقق کرده است و برای پاسخ‌گفتن به نیازهای حوزه علوم انسانی، اکنون خانه‌های خلاق و نوآوری، پلی میان ایده‌های دانشجویان و بازار این حوزه قرار گرفته است.

 

در ادامه، محمدصادق عرب مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک با اشاره به ظرفیت بالقوه در توسعه شرکت‌های خلاق رسانه‌ای گفت: این ظرفیت نهفته می‌تواند با سازوکار ایجاد شده به یاری شرکت‌های خلاق به شکوفایی برسد. تابناک نیز در مسیر حمایت از اقتصاد خلاق از تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.

وی افزود: با عنایت به توانمندی کسب و کارهای خلاق و فناور کشور تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌های موجود در حوزه فرهنگ و رسانه را شناسایی کرده و آن‌ها را در مسیر بالندگی و بلوغ به کمک خانه خلاق و نوآوری تابناک هدایت کنیم.

 

تامین نیازهای فناورانه رسانه‌ای به کمک شرکت‌های خلاق

بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری، زمینه لازم برای حضور استارتاپ‌ها،  شتابدهنده­های تخصصی این حوزه با  حمایت مالی و معنوی از شرکت­های مستقر در خانه خلاق و نوآوری و حمایت از برگزاری رویدادهای مرتبط با حوزه صنایع فرهنگی و رسانه  فراهم خواهد شد.

همچنین فراهم کردن بستر آموزش­های فنی مرتبط با توانمندسازی تیم‌های مستقر در خانه خلاق و نوآوری، ایجاد ارتباط و تعامل میان تیم‌های مستقر در خانه خلاق و نوآوری به حوزه­ها و مشتریان بالقوه در بخش رسانه، حمایت وپشتیبانی علمی، فنی وتجهیزاتی ازتیم‌های مستقر در خانه نوآوری برای تامین فناوری‌های مورد نیاز از دیگر محورهای تفاهم‌نامه ایجاد خانه خلاق و نوآوری تابناک است.