با اعلام فراخوان حمایت از به‌کارگیری سامانه صنعتی توموگرافی اشعه ایکس نیاز پژوهشگران به خدمات این تجهیز تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری یکی از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری حمایت از تامین تجهیزات مورد نیاز برای تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری از جمله دانشگاهیان، محققان و فناوران است. در همین راستا فراخوان حمایت از  به‌کارگیری سامانه صنعتی توموگرافی اشعه ایکس توسط ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام شد.

با توجه به نیاز جامعه محققان دانشگاهی و صنایع دانش‌بنیان کشور به استفاده از روش‌های نوین ارزیابی غیرمخرب پیشرفته با هدف بررسی ساختار نمونه‌های آزمایشگاهی و قطعات صنعتی ستاد در نظر دارد ارائه خدمات این حوزه را به کمک دانشگاهیان توسعه دهد.

با توجه به مرکزیت تهران و امکان ایجاد دسترسی بهتر برای تمام نقاط کشور، ستاد با حمایت مادی و معنوی و همکاری یکی از دانشگاه‌های مستقر در پایتخت، از برنامه خرید و استقرار یک نمونه دستگاه توموگرافی اشعه ایکس صنعتی یا نیمه صنعتی در آن دانشگاه حمایت می‌کند. این تجهیز آزمایشگاهی می‌بایست در چارچوب خدمات‌رسانی ذیل شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نیز فعالیت کند.

برخورداری از منبع پرتو ایکس پرقدرت با حداقل توان 800 وات  و ولتاژ 250 کیلوولت و توانمندی عکس‌برداری از مواد چگال، امکان عکس‌برداری در ابعاد صنعتی یا نیمه‌صنعتی، سرعت اسکن و پردازش تصویر بالا و به‌ویژه نرم‌افزار پیشرفته برای تحلیل و گزارش‌دهی از شرایط اولیه لازم برای مشارکت در این برنامه است.

دانشگاه داوطلب ضمن قبول اجرای برنامه، حداقل نیمی از هزینه‌های مربوط به خرید، حمل و نقل، استقرار و راه‌‌اندازی را تقبل می‌کند. همچنین یک عضو هیئت علمی دانشگاه داوطلب دارای سابقه در موضوع می‌بایست مسئولیت امور پیگیری و هماهنگی از ابتدای فرایند خرید تا راه‌اندازی و سرویس‌دهی را بر عهده داشته باشد.

دانشگاه داوطلب متعهد شود امکان سرویس‌دهی مناسب برای عموم ذینفعان و  سرویس و نگهداری آن فراهم کند.