یک شرکت خلاق موفق شد تا فرایند طراحی کشتی را در داخل کشور بومی‌سازی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اسماعیل شعبانی مدیرعامل شرکت خلاق طراحان پارس مارین در این باره گفت: کشتی‌سازی یکی از صنایع استراتژیکی است که با توجه به گستردگی مرزهای دریایی و اهمیت حمل و نقل دریایی، از اهمیت فراوانی در کشور ما برخوردار است. برای سال‌ها فرایند طراحی کشتی در کشورهای مانند آلمان و کره جنوبی انجام می‌گرفت و ما از آنها خریداری می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت خلاق طراحان پارس مارین، در ادامه افزود: با توجه به وجود استعدادهای درخشان، با تجربه و جوان در کشور این شرکت خلاق را تاسیس کردیم و فعالیت خود را در زمینه بومی‌سازی فرایندای طراحی کشتی در داخل کشور شروع کردیم. طراحی کشتی در دو حوزه طراحی کشتی‌های ساخته شده و طراحی کشتی از پایه تقسیم بندی می‌شود.

 

این فعال صنایع نرم و خلاق، ضمن ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص، گفت: برخی اوقات کشتی‌های موجود نیاز به تغییر و بهینه‌سازی دارند، ممکن است ما خود در بازرسی این نیاز را تشخیص داده باشیم یا کارفرما سفارش بدهد. بر این اساس، ما تغییراتی را پیشنهاد می‌کنیم.  برای مثال، سیستم صید برخی شناورهای صیادی وارد شده از خارج، با سیستم صید کشور ما هم‌خوانی نداشت و ما آن را مطابقت دادیم.

 

وی افزود: همچنین افزایش طول کشتی یکی دیگر از کارهای انجام گرفته در این حوزه است. ما با طراحی فرایندها، مثلاً طول یک کشتی را  از 25 متر به 35 متر افزایش دادهایم. در این بین برای ساخت تعداد متعددی کشتی با شرکت‌های بزرگ در این حوزه همکاری کرده‌ایم. در حال حاضر نیز زمینه‌های بسیار خوبی برای ساخت مشترک کشتی با کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

 

مدیرعامل شرکت خلاق طراحان پارس مارین، گفت: ساخت کشتی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس در ایران بسیار به صرفه است و دانش فنی این کار نیز در کشور ما وجود دارد. فقط باید یک نهاد دولتی به عنوان تسهیل‌گر با ما همکاری کند تا بتوانیم این مهم را به انجام برسانیم.