17 شرکت دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری به عرصه توسعه فناوری های ابری ورود کردند تا بازار داخلی این صنعت رونق گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پیشرفت مداوم فناوری در دهه اخیر، فناوری های ابری یا رایانش ابری را جایگزین روش‌های سنتی کرده است تا تمام کاربران در سرتاسر جهان بتوانند به هر آنچه نیاز دارند حتی از طریق گوشی تلفن همراه دسترسی داشته باشند. به همین دلیل جایگاه فناوری ابری در سال‌های آینده بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زیرا این فناوری جهان اطلاعات و ارتباطات را به گونه‌ای تغییر داده که زمان و مکان مفهوم واقعی خود را از دست داده‌اند.

فناوری ابری نوعی از برون سپاری برنامه‌هایی است که از طریق کامپیوتر انجام می‌شوند. از طریق این فناوری کاربران می‌توانند از هر مکان و در هر زمان به اطلاعات ذخیره شده دسترسی داشته باشند و شرکت ارائه‌کننده خدمات میزبانی وب این بستر را برای آنها فراهم می‌آورد.

این تکنولوژی کاربردی در کشور با حمایت ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با تلاش 17 شرکت دانش بنیان و خلاق بازاری پررونق دارد و نیازها با توانی بومی و داخلی پاسخ گرفته است.

شرکت راهکار آینده زمین یکی از شرکت هایی است که با ارائه سرویس پردازش ابری و راهکار جامع ابری به این حوزه ورود کرده است. همچنین شرکت رایانش ابری پیشرو نیز شرکت دیگری است که زیرساخت سرویس‌های ابری دانش بنیان را ارائه کرده است.

از دیگر شرکت های فعال در این حوزه می توان به شرکت هوشمند آرنا سورین اشاره کرد؛ مجموعه ای که ابر سورین (سرویس زیرساخت ابری) را طراحی و تولید کرده است. اتفاق دیگری که در این حوزه افتاده است طراحی محصولی به نام نت بند است که با تلاش شرکت ایمن دابا پارسیان به بازار عرضه شده است.

پارسان لین ارتباطات هم مجموعه دیگری است که پا به این عرصه فناورانه گذاشته و با ارائه اینترنت پرسرعت «ای دی اس ال» به نیاز کاربران پاسخ داده است. از دیگر مجموعه های فعال حوزه فناوری های ابری می توان به شرکت پگاه داده کاوان شریف اشاره کرد. شرکتی که با طراحی و تولید بکتوری (زیرساخت ابری) به توسعه فناورانه این حوزه کمک کرده است.

نویان ابر آروان، هوشمند آرنا سورین، فناوران اطلاعات و ارتباطات ستاک، طرح و توسعه اتصال یکپارچه، سامانه نگار آتنا، توسعه سیستم توانا، فن افزارهای هوشمند فراسو، توسعه فن آوری اطلاعات نوآوران هوشمند، پارس پروا سیستم و پارس پروا سیستم نیز دیگر شرکت های فعال این حوزه هستند.

محصولات دیگری که در این حوزه تولید شده است شامل سرویس ارائه زیرساخت ابری، سامانه مدیریت ابرریانه مبتنی بر کلاستر سورین، سامانه ابری مولد پورتال و تبادل اطلاعات کسب و کار دیجیتال دیجیتالPGP، اتاق ابری ویدئوکیک، ابرینو (فضای ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری ابری)، سامانه ابری آسمون و سکوی ابری آوا می شود.