زیست‌فناوری گام‌هایش را در همه عرصه‌ها گسترده است و دیگر محدود به داروهای زیستی نیست به طوری‌که جایگزین اعضای آسیب‌دیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، زیست‌سازگاری یک مؤلفه و ویژگی مهم و اثرگذار در ماندگاری و کیفیت اعضای مصنوعی و اندام‌های جایگزین است. پوشش‌‌هایی که به عنوان جایگزین استفاده می‌شوند باید با بدن سازگار بوده و از آلودگی عاری باشند.

این‌جا پای پوشش‌های زیست‌فعال به میان می‌آید. این پوشش‌ها در بسیاری از حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به صورت عمده در تجهیزات پزشکی مانند پروتزها و ایمپلنت‌ها به کار می‌روند.

 

پوشش‌های کارآمد

ویژگی اصلی این پوشش های زیست فعال، سازگار بودن با محیط بدن است و در حوزه‌های مختلفی مانند ساخت استخوان، ترمیم و جایگزینی بافت موجودات زنده استفاده می‌شوند. پوشش‌های زیست سازگار مانند زیست‌سرامیک‌ها، زیست‌بسپارها و زیست‌کامپوزیت‌‌ها هستند که در ترکیب و پیوند با نانوفناوری، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کاربردهای فراوانی پیدا کرده‌اند.

این پوشش‌ها همچنین ویژگی زیستی چسبندگی بالا به عنوان مواد مبتنی بر زیست‌فناوری در ترمیم و مراقبت از زخم ها استفاده می‌شوند. با استفاده از ظرفیت بالایی که در کمک به سلول‌ها برای ایجاد پاسخ کارآمد و اثربخش دارند، می‌توانند در ارتقای سلامت اثرگذار باشند.

امروز پوشش‌های زیست فعال با کمک به بافت‌های استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به طور مثال، پوشش‌های سرامیکی زیست فعال در ستون فقرات و یا شکستگی‌های استخوانی موجب استحکام بیش‌تر و ترمیم سریع‌تر خواهند شد.

با تشکیل بافت استخوان اطراف ایمپلنت‌های زیست‌سازگار، اتصال، استحکام و چسبندگی بالایی را ایجاد می‌کند که به سلامت بیمار کمک می‌کند.

 

تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فعال

در حال حاضر بیش از 800 شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری فعالیت می‌کنند و محصولات و خدمات فناورانه خود را به بازار ارائه کرده‌اند. از این میان تعدادی از این شرکت‌ها در حوزه فناوری زیست‌فعال به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌اند و محصولات ایران‌ساخت در این حوزه را وارد بازار کرده‌اند.

 

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناوران فعال در این حوزه حمایت می‌کند و زمینه را برای تجاری‌سازی محصولاتی که به ارتقای سلامت جامعه یاری برسانند، فراهم کرده است.

همچنین، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر بستر شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری، در حال تحقیق و توسعه فناوری‌های حوزه مواد زیست‌فعال هستند.