کشورهای مهاجرپذیر در حوزه آموزش بین‌المللی بخشی از درامدهای قابل توجه این حوزه را از دست داده‌اند و به دنبال برنامه‌های جایگزین برای بازگرداندن دانشجویان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری بخش آموزش بین المللی در کشورهای پذیرنده دانشجویان بین‌المللی بازاری به ارزش 14.6 میلیارد دلار در سال 2019 داشت اما این میزان در سال تحصیلی 2021 بیش از 40 درصد کاهش را تجربه کرده است، به‌طوری‌که بسیاری از بخش‌ها دچار چالش‌های جدی شده‌اند.

بر همین اساس کشورهایی مانند استرالیا در تلاش هستند تا با ارائه برنامه‌های جایگزین، زمینه را برای حضور دانشجویان بین‌المللی فراهم کنند. این برنامه دانشجویان را به رعایت الزامات قرنطینه در محل اقامت دانشجویی به صورت هدفمند ملزم می‌کند و ضمن تلاش برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کووید 19 و تعطیلی مراکز آموزشی، این کشور را همچنان به عنوان مقصدی برای دانشجویان بین‌المللی حفظ خواهد کرد.

استرالیا در تلاش است تا به طور هفتگی 3هزار دانشجوی بین‌المللی را به دانشگاه‌ها بازگرداند البته این در حالی است که دولت این کشور، دائماً اصرار دارد که اولویت بازگشت باید به شهروندان استرالیایی محاصره شده در خارج از کشور داده شود.

تلاش برای احیای دوباره بخش آموزش بین‌المللی

آموزش بین‌المللی دومین صادرات خلق کننده ارزش افزوده برای استرالیا به شمار می‌رود و بخش آموزش عالی این کشور تلاش می‌کند تا با کمک به دانشجویان در بازگشت به کلاس‌های حضوری، روند احیای این بخش را سرعت ببخشد.

تا پیش از شیوع ویروس کرونا، این کشور به طور میانگین بیش از 250هزار دانشجوی بین المللی را هر ساله آموزش می‌داد که این میزان، بیش از 95هزار جایگاه شغلی را پشتیبانی می‌کردند. اما با از دست رفتن امکان پذیرش دانشجویان، مهاجران به سایر مقصدها روی آوردند و جبران آسیب واردشده این بخش به ده‌ها سال فعالیت مداوم نیاز دارد.

برنامه اعلام شده برای دانشجویان بین‌المللی، جنبه‌های شخصی، اجتماعی و آکادمیک دانشجویان را به دقت مورد بررسی قرار داده است تا اطمینان حاصل شود که آنها با موفقیت تحصیلات خود را از سر می‌گیرند و در اسرع وقت دوباره به جامعه بازمی‌گردند.

در دو هفته گذشته ، استرالیای جنوبی همچنین طرحی را تصویب کرد که اجازه می دهد حدود 160 دانشجو بین المللی هر دو هفته به ایالت برگردند. این طرح در انتظار تصویب دولت فدرال است.

دانشگاه های استرالیا مدتی است که به عنوان بخشی از برنامه احیای اقتصادی استرالیا، خواستار یک طرح ملی برای بازگشت ایمن دانشجویان از کشورهای کم خطر هستند.

یک نظرسنجی نشان داد که 93درصد دانشجویان بین‌المللی که خارج از کشور مانده‌اند، مشکلات بهداشت روان قابل توجهی را تجربه می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری و تحلیلی پای نیوز