بخش قابل توجهی از درآمد و پیشران حرکت روبه جلوی بخش اقتصاد و آموزش کشورهای پذیرنده مهاجر، دانشجویان بین‌المللی هستند و این مسیر با محدودیت‌های ناشی از کرونا مسدود شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دولت‌های کشورهای مهاجرپذیر در پی کاهش میزان ورودی‌های دانشجویی، تلاش می‌کنند تا با نشان دادن حمایت خود از این قشر، نقش آن‌ها را در اقتصاد و توسعه کشور افزایش دهند و به اهداف اقتصادی خود برسند.

اما در کنار اقدامات سیاستی کشورها برای بازگرداندن ظرفیت درآمدزای دانشجویان بین‌المللی، استقبال دانشجویان بین‌المللی نیز شرط مهمی است که با بسته شدن مرزها و گرایش دانشجویان به دیگر کشورها، دچار تزلزل شده است.

یکی از کشورهایی که در جریان شیوع کرونا، دچار آسیب جدی شد و با محدودیت مهاجرت‌های بین‌المللی، بخشی از دانشجویان و پژوهشگران غیر مقیم خود را از دست داد، کانادا بود که اکنون تلاش می‌کند با تسریع در صدور و پردازش مجوز تحصیل برای تعداد بیش‌تری از دانشجویان ترم پاییز، این روند را اصلاح کند.

 

تلاش برای هموار کردن راه دانشجویان بین‌المللی

مسیری تازه برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی ایجاد شده است که مورد استقبال بیش از 400هزار متقاضی اقامت دائم و موقت در کانادا قرار گرفت تا بالاترین نرخ تعهد برای افزایش مهاجرت در تاریخ این کشور رقم بخورد. توانایی کانادا در تحقق اهداف مهاجرتی خود در سال گذشته به شدت تحت تأثیر همه گیری قرار گرفت و تنزل یافت.

سال جاری اما دولت کانادا اعلام کرد که قصد دارد بیش از 1 میلیون مهاجر را در 3 سال آینده به کشوری که 38 میلیون نفر جمعیت دارد جذب کند، بخشی از این امر به دلیل پایین بودن میزان زاد و ولد کانادا است.

 

بر اساس نظرسنجی اخیر یک مؤسسه مهاجرتی، با وجود این که کانادا مقدصد نهایی و اولویت شماره یک بخش قابل توجهی از دانشجویان بین‌المللی بود اما این روند تحت تأثیر مسائلی که برخی دانشجویان در مورد پردازش برنامه ها داشته اند، قرار گرفته است.

در حالی که برخی از طرح‌های مهاجرتی با فشارهای جدی مواجه شده است، اقتصاددانان منطق افزایش مهاجرت در زمان بیکاری بالا و مسائل مربوط به عدم تمایل ورود مهاجران تازه‌وارد به شهرهای بزرگ مانند تورنتو و ونکوور را دلیل اصلی این چالش می‌دانند. اقتصاددانان خواستار امکان اسکان بیش‌تر دانشجویان بین‌المللی هستند.

 

این کشور در 5 سال گذشته تمرکز خود را بر آماده‌سازی دانشجویان بین‌المللی برای تبدیل شدن به نیروی انسانی کارآفرین و تامین سرمایه انسانی این کشور قرار داده است و بعد از شیوع کرونا، مدتی است که دانشجویان مجازی و در حال تحصیل از راه دور هستند. موضوعی که دسترسی آن‌ها را به فرصت های شغلی داده است.

منبع: پایگاه خبری و تحلیلی پای نیوز