کانون پتنت ایران به مخترعان و پژوهشگران، اطمینان لازم و کافی می دهد که درخواست‌های ثبت پتنت در نهایت دقت و رازداری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بسیاری از مخترعان و پژوهشگران مراجعه کننده برای ثبت پتنت و اختراع، ممکن است سوالاتی در مورد امنیت ثبت اختراع و پتنت آنها و افشاء اسرار تجاری و علمی داشته باشند.

کانون پتنت ایران موقعیتی فراهم کرده است تا قوانین عدم افشاء و رازداری به صورت کامل رعایت شود و دغدغه پژوهشگران، فعالان دانش‌بنیان و خلاق و همچنین مخترعان در این زمینه برطرف شود.

در این کانون هیئت داوری و بررسی‌کننده از میان هیئت علمی انتخاب نشده، بلکه کارشناسان خبرهای هستند که دچار هیچگونه تعارض منافعی در این حوزه نیستند. 

همچنین تمام فرایندهای بررسی و ثبت تحت نظارت کامل مدیریت انجام میگیرد و تمام پروسه بر اساس اصل حفظ منافع مخترعین و پژوهشگران برنامه‌ریزی شده است.

مشاوران این کانون در این خصوص و دیگر موضوعات آمادگی پاسخگویی به سوالات شرکتها و فعالان نوآور را دارند.

البته برای هر فرد خلاق، نوآور و ایده‌پردازی و همچنین فعالان دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق لازم است که بداند پتنت چیست و چه مواردی را دربرمی‌گیرد.

 

پتنت (Patent) که در زبان فارسی از آن با عنوان «ثبت اختراع» یاد می‌شود، ثبت حقی است که از سوی دولت به مخترع داده می‌شود و به وی اجازه می‌دهد دیگران را از ساخت، فروش و بهره‌برداری از اختراع برای مدت‌زمانی مشخص بازدارد.

سیستم پتنت، در حقیقت برای تشویق نوآوری‌هایی که برای جامعه سودمند و منحصر‌به‌فرد هستند، طراحی و اجرا شده است. اغلب افراد شاید پتنت را همان حق کپی‌رایت یا چیزی شبیه آن بدانند، اما واقعیت آن است که تفاوت‌هایی آشکار میان این دو وجود دارد.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای حمایت از حق اختراع فعالان فناور از ایجاد کانون پتنت ایران که نقش محوری در این زمینه بر عهده دارد، حمایت کرده است.

مخترعین و مکتشفین می‌توانند با مراجعه به سامانه و درگاه اینترنتی این کانون، با قوانین و مقررات ثبت پتنت آشنا شوند و درخواست خود را مطرح کنند.

با ورود به صفحه login.patentoffice.ir می‌توانید ثبت‌نام  کنید، عضو سایت کانون پتنت شوید و نام کاربری و گذرواژه داشته باشید