معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تلاش دارد تا در راستای توسعه همکاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از یک سو و صنایع مختلف، نیازهای فناورانه این صنایع را به این شرکت‌های فناور و خلاق، منتقل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بر این اساس یک بانک اطلاعاتی قابل توجه از نیازهای فناورانه ایجاد شده است. همچنین صنایع مختلف نیز نیازهای خود را اعلام می‌کنند تا شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق توانمند، بومی‌سازی این نیازها را در دستور کار قرار دهند.

یکی از صنایعی که همواره به خدمات فناورانه شرکت‌های فناور نیازمند است، صنعت برق است.

صنعت برق به تازگی فراخوانی برای ساخت دستگاه تست تانژانت دلتا، منتشر کرده است.

دستگاه تست تانژانت دلتا یکی از متداول‌ترین و معتبرترین دستگاه‌های کنترل وضعیت عایقی تجهیزات است.

این دستگاه قادر به اندازه‌گیری ظرفیت خازنی و ضریب تلفات عایقی تجهیزات فشار قوی جهت کنترل کیفیت عایقی است که در جلوگیری از صدمات و همچنین پیش بینی عمر باقیمانده تجهیزات اساسی شبکه برق بسیار موثر است.

از آنجا که طول عمر و شرایط بهره برداری بر خواص الکتریکی عایق تجهیزات تاثیر به سزایی دارد ضروری است تست تانژانت دلتا در تمام تجهیزات فشار قوی پست مانند ترانسفورماتورها، راکتورها، خازن‌ها، کابل‌ها، CT،PT  و نظایر آنها اندازه گیری و کنترل شوند.

علی‌رغم نیاز شدید به این دستگاه با توجه به حجم کاربرد، حساسیت و دقت ، تا کنون در داخل کشور ساخته نشده و قیمت دستگاه وارداتی بسیار بالا می‌باشد. در این راستا شرکت توانیر در نظر دارد از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه نسبت به خرید دستگاه مذکور ساخته شده توسط متخصصین داخلی، مشابه مشخصات فنی نمونه خارجی اقدام کند.

شرکت‌های نوآور، خلاق و دانش‌بنیان تا 20 تیر ماه 1400 فرصت دارند تا طرح‌های خود را ارسال کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات در مورد جزئیات این فراخوان به سامانه اینترنتی daneshbonyan.isti.ir مراجعه کنند.