پیش از این از روش دستکاری ژنتیک برای مقابله با برخی بیماری‌های لاعلاج استفاده شده بود و حالا این روش برای بهبود آسیب‌های سلولی نیز قابل استفاده خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از انگجت، محققان آمریکایی می‌گویند با اعمال روش دستکاری ژنتیک بر روی سلول‌های جریان خون انسان می‌توان بسیاری از بیماری‌های متداول که به سختی درمان می‌شوند را بهبود بخشید.

به تازگی از این روش برای درمان یک بیماری نادر ژنتیکی به نام آمیلوئید ترانستیرتین استفاده شده است. بدین منظور نانوذرات حاوی ابزار دستکاری ژنتیکی کریسپر به درون بدن داوطلبان تزریق شدند. در ادامه این ذرات توسط کبد داوطلبان جذب شدند و روند دستکاری ژن‌های بدن بیماران آغاز شد تا در نهایت تولید پروتئین‌های مضر در بدن متوقف شود.

سطح پروتئین مضر مذکور بعد از چند هفته کاهش یافت و بیماران از مشکلاتی نجات یافتند که می‌تواند به اعصاب و سایر بافت‌های بدن به طور جدی آسیب بزند.

این روش فعلاً بر روی تنها شش نفر آزمایش شده و برای شناسایی آثار منفی احتمالی آن باید این آزمایش‌ها بر روی افراد بیشتری انجام شود. بعد از تکمیل از روش مذکور می‌توان برای مقابله با انواع بیماری‌ها از آلزایمر گرفته تا بیماری‌های قلبی استفاده کرد.