دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، تحولات فناورانه صنعت حمل‌ونقل را چشگیر دانست و گفت: باید با اتکا به توان داخلی و نوآوری‌ها، ایران را هم‌پای این تحولات پیش ببریم.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز گذشته در مراسم رونمایی از اتوبوس برقی ایران‌ساخت که در حضور رییس جمهوری و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صورت گرفت، گفت: چند سالی است که صنعت حمل و نقل دچار تحولات جدی شده و فناوری‌ها این حوزه را دگرگون کرده‌اند. 4 فناوری خودروهای برقی، خودروهای متصل، خودروهای خودران و خودروهای اشتراکی مهم‌ترین آنها هستند.

وی افزود: برای تولید اتوبوس‌های برقی با دانشگاه تهران همکاری داشتیم تا شکاف فناورانه ایران با دیگر کشورها را پر کنیم. این پروژه مزیت‌هایی چون کاهش آلاینده‌ها و تلفات جاده‌ای را برای کشور به همراه دارد. بخش توسعه قوای محرکه این طرح با همکاری شرکت مانا و زرین خودرو اجرایی شد.

به گفته منطقی، موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته درایو های کششی، باتری پک‌های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورتر‌ها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده ‌است. اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو است که در اصفهان تولید می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر 5 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در این پروژه مشارکت مستقیم و 12 شرکت دیگر مشارکت غیرمستقیم دارند. قرار بر این است که شبکه‌ای از 27 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در توسعه پروژه و تولید انبوه آن نقش داشته باشند. بنابراین به‌کارگیری ظرفیت ملی در اجرای پروژه از ویژگی‌های برجسته آن است.

وی همچنین بیان کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری به امضا رسیده است 200 اتوبوس برقی در کشور با اتکا به توان داخلی به تولید خواهد رسید.