با توجه به توافقات صورت گرفته توسط ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق و مرکز موسسات و شرکت های دانش بنیان، سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به روی شرکت‌های خلاق باز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از محوریترین برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایجاد زیربنایی شرکت‌های دانش‌بنیان  است و در این راستا تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان طی 8 سال گذشته، از عدد کمتر از 50، به رقم بیش از 6000 شرکت فعال رسیده است.

ظرفیت‌های گسترده قانونی

 بسیاری از شرکت‌های نوآور اما دارای طرح‌های بسیار خلاقانه‌ای هستند، اما بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب مجلس شورای اسلامی، در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌گنجند.

براساس گزارش های رسمی، گردش مالی صنایع نرم و خلاق در دنیا بیش از 2600 میلیارد دلار است.

ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توانست شبکه‌ای گسترده از دهها خانه خلاق، مراکز نوآوری و مراکزی که به خانه‌های خلاق، خدمات ارائه می‌دهند، ایجاد کند. این اقدامات توانست با حداقل بودجه ممکن بیش از 1300 شرکت  خلاق به وجود آورد.

این ستاد، برای توسعه ظرفیت‌های قانونی در اختیار شرکت‌های خلاق، رایزنی‌های گسترده‌ای را با نهادهای مانند مجلس شورای اسلامی آغاز کرد و توانست، نام شرکت‌های خلاق را نیز در قانون در حال تصویب در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد.

نقطه اوج این فعالیت‌ها، تصویب سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن از سوی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس  این شورا بود.

این مصوبه پتانسیل‌های حمایتی، تقنینی و اجرایی قابل توجه‌ای را در اختیار شرکت‌های خلاق قرار می‌دهد. فعالیت‌های ستاد در راستای ارتقاء جایگاه شرکت‌های خلاق اما در این جا متوقف نماند و این ستاد در همکاری با دیگر مراکز وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری موفق شد تا نام شرکت‌های خلاق را نیز وارد لیست شرکت‌های دانش‌بنیان کند.

 

اعلام فراخوان

با توجه به پذیرفته شدن شرکت‌های خلاق به عنوان شرکت دانش‌بنیان نوع 3، مقدمات اجرایی این موضوع فراهم شد و فراخوان ثبت نام شرکت‌ها و موسسات خلاق جهت اخذ مجوز دانش بنیان نوع 3 منتشر شد.

شرکت‌های خلاق برای ورود به زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور باید از طریق سامانه reg.daneshbonyan.ir مراحل ثبت نام خود را آغاز کنند.

بدیهی است که شرکت متقاضی باید مورد تایید برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق وابسته به ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، باشد.

قرار داشتن در لیست ircreative.isti.ir مبین تایید از سوی ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق است.

همچنین شرکت خلاق متقاضی برای دانش‌بنیان شدن، باید برای توسعه کالا یا خدمت خود، فعالیت تحقیق و توسعه انجام داده باشد و کالا یا خدمت خروجی شرکت، از زمره فعالیت‌های روتین و ساده نبوده و دارای پیچیدگی و نوآوری باشد.

بنابراین شرکت‌های خلاق با فعالیت‌های معمول در حوزه تخصصی خود، نظیر ارایه کالا و خدمت یا محتوا از طریق سایت اینترنتی یا ارائه خدمات سنتی در حوزه گردشگری، صنایع دستی، آموزش، معماری، فعالیت‌های هنری و نظایر آن بدون انجام تحقیق و توسعه، نوآوری و پیچیدگی در لیست شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نخواهد گرفت.

متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 02183534 تماس بگیرند یا به سایت  daneshbonyan.isti.ir  بخش ثبت نام و ارزیابی مراجعه کنند.

ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، از طریق ابزار رایزنی‌های قانونی، با مجلس شورای اسلامی، دیگر نهادهای تقنینی و اجرایی کشور و همچنین با همکاری با نهادهای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تلاش دارد تا ظرفیت‌های قانونی در اختیار شرکت‌های خلاق را هر چه بیشتر بسط و گسترش دهد.

این موضوع می‌تواند دایره امکانات، حمایت‌ها و فرصت‌های شرکت‌های خلاق را به شکل موثری توسعه بخشد.