معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تلاش دارد تا در راستای توسعه همکاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از یک سو و صنایع مختلف، نیازهای فناورانه این صنایع را به این شرکت‌های فناور و خلاق، منتقل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بر این اساس یک بانک اطلاعاتی قابل توجه از نیازهای فناورانه ایجاد شده است. به تازگی صنعت برق کشور از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان دارای توانمندی دعوت کرده است تا برای حل یک چالش به این صنعت کمک کنند.

مدتی پیش در خبرهای سراسری اعلام شد که مناطقی از کشور با معضل ریزگردها مواجه شده‌اند. پوشیده شدن مقره‌های انتقال برق و دیگر تجهیزات صنعت برق از گرد و غبار باعث شد تا برخی مناطقی که با مشکل ریزگردها مواجه هستند، با معضل مضاعف خاموشی برق نیز مواجه شوند.

 

در واقع به دلیل تغییرات شرایط اقلیمی و افزایش پدیده ریزگردها در اکثر نقاط کشور، تجهیزات عایقی مانند مقره های خطوط انتقال، مقره های تجهیزات در ایستگاه ها ،بدنه CT، PT، بوشینگ، کلیدها ودیگر اقلام صنعت برق از گرد و غبار پوشیده شوند.

از آنجا که شستشوی مداوم تجهیزات جوابگو نبوده لذا استفاده از پوشش های RTV به دلیل آب گریزی یکی از راه کارهای موثر در مناطق آلوده توأم با شرجی می باشد.

با توجه به حجم وسیع نیاز به این پوشش‌های عایقی در کشور و میزان واردات فعلی ضروری است نسبت به تولید داخل اقدام عاجل صورت گیرد. در این راستا شرکت توانیر در نظر دارد از طریق یکی از شرکت‌های زیر مجموعه نسبت به خرید پوشش‌های مذکور تولید شده توسط متخصصین داخلی، مشابه مشخصات فنی اعلام شده اقدام کند.

شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان، فناور، استارتاپ‌ها و دیگر فعالان فناوری که از توانمندی لازم در این حوزه برخوردار هستند، می‌توانند طرح‌های خود را ارسال کنند. مهلت ارسال طرح 26 تیرماه 1400 اعلام شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات در مورد جزئیات این فراخوان به سامانه اینترنتی daneshbonyan.isti.ir مراجعه کنند.