یک شرکت دانش بنیان دارویی موفق شد با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مواد اولیه بیش از 500 داروی داخلی را تولید کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمد عزیزمحمدی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوران دارویی حکیم، در اینباره گفت: شرکت تحقیقاتی و تولیدی فناوران دارویی حکیم که یک شرکت دانش‌بنیان است در سال 1391 در راستای ارتقای سطح کیفی صنعت دارویی کشور، پاسخ به نیازهای فنی و ابزاری کارخانجات دارویی، پژوهشگاه‌های تحقیقات دارویی و دانشکده‌های داروسازی و همچنین کارخانه‌های داروسازی تاسیس شد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوران دارویی حکیم، در ادامه افزود: کار اصلی ما در زمینه استاندارد‌های مرجع دارویی مورد نیاز جهت آنالیز دارو، مواد مؤثره دارویی و داروهای انسانی  در قالب واحدهای تحقیقات، طراحی و مهندسی و تولید به صورت منسجم است.

وی در مورد فعالیت اصلی این شرکت بیان کرد: در حال حاضر مهمترین فعالیت شرکت ما تولید استانداردهای مرجع دارویی است. شرکت فناوران دارویی حکیم به عنوان اولین و تنها شرکت تولید کننده استانداردهای مرجع دارویی در ایران موفق به اخذ پروانه بهره برداری ساخت استانداردهای ثانویه دارویی از سازمان غذا و داروی ایران شده است.

عزیزمحمدی همچنین گفت: همه داروها برای تولید نیازمند یک سری مواد مرجع هستند که اصطلاحاً به آنها ناخالصی گفته می‌شود. با توجه به تحریم این محصولات توسط دشمنان، مشکل بودن تهیه استاندارد‌های مرجع دارویی مورد نیاز جهت آنالیز داروها و قیمت بسیار زیاد این محصولات و برای خودکفایی صنعت داروسازی کشور، در این زمینه شروع به مطالعه و تحقیق کردیم.

این فعال فناور درباره تولید مواد مرجع دارویی ابراز کرد: در تولید این مواد مرجع، شرکت دانش‌بنیان ما در اقدامی  بی‌نظیر شروع به سنتز، خالص سازی و اعتباردهی مواد موسوم به ناخالصی‌های مورد نیاز کارخانجات دارویی کرد. در حال حاضر نزدیک 1200 داروی مختلف در کشور تولید می‌شود و ما برای 500 قلم از این داروها، زیرساخت تولید مواد مرجع را ایجاد کرده ایم. با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در حال اخذ مجوز برای بیش از 200 عدد از این مواد مرجع هستیم.

عزیزمحمدی با اشاره به اهمیت خودکفایی در صنعت دارویی افزود: برخی مواد دارویی مرجع مانند این موادی که به اسم مواد مرجع ناخالص مشهور هستند، برای صنعت داروسازی بسیار مهم هستند. امیدوار هستیم در آینده بتوانیم با حمایت دولت، سبد محصولات خود را متنوع‌تر سازیم.