«تکمیل زیست‌بوم فناوری و نوآوری حمل‌ونقل کالا در کشور یک ضرورت است و این کار با شناسایی همه فعالان این حوزه میسر می‌شود.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نشستی توسط ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور شرکت‌های فعال حوزه مدیریت لجستیک و ارائه راه کار برای معضلات حمل‌ونقل و با هدف یکپارچه‌سازی و ایجاد رگولاتوری میان ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات و ارائه دهندگان خدمات حمل‌ونقل برگزار شد.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست، با تاکید بر ضرورت شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود داخلی در حوزه حمل‌ونقل کالا گفت: باید تلاش کنیم همه بازیگران تخصصی و فعال این حوزه را بشناسیم و از ظرفیت‌های موجود کشور برای توسعه دادن به صنعت حمل‌ونقل کالا استفاده کنیم.

وی افزود: برای این کار نیازمند طراحی یک فرآیند اصولی هستیم تا به کمک آن، مدل اصولی و مورد تایید خود را بیابیم. اما این کار بدون در نظر گرفتن زیست‌بوم سنتی فعلی و تجربیات موجود، نتیجه‌بخش نخواهد بود.

به گفته منطقی، طراحی این فرآیند، مسیر حرکت را برای علاقه‌مندان ورود به این حوزه فراهم می کند. باید توجه داشته باشیم که این کار را متناسب با توانمندی‌های موجود کشور انجام دهیم و مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: سیستم حمل‌ونقل کالای فعلی کشور چندان کارآمد نیست؛ اما می توانیم از تجربه‌های موجود در آن بهره ببریم و مدل استاندارد خود را بر مبنای آن پیاده‌سازی کنیم. در این فرآیند باید نقش و جایگاه نهادهای مرتبط هم دیده شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: در این کار استفاده از فناوری‌های نوین مورد تاکید است و باید شرکت‌ها و افرادی که در این زمینه فعالیت و ایده‌های کاربردی دارند هم مورد حمایت قرار گیرند. ایجاد یک کنسرسیوم از شرکت‌های فعال این حوزه ضروری است.