نخستین مرکز بین‌المللی نوآوری در کشور با عنوان «مرکز نوآوری بین‌المللی یاس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت» با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کار خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این مرکز به همت دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد تا فرآیند تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان تسهیل شود.

همچنین حمایت از زیست بوم کارآفرینی و ایجاد اشتغال و توانمندسازی دانشجویان مسلمان در اقتصاد دانش‌بنیان از اهداف تاسیس «مرکز نوآوری یاس» است. البته امکان برقراری ارتباطات گسترده با مراکز آموزشی و پژوهشی جهان اسلام و جذب دانشجویان مستعد و توانمند مسلمان در سراسر جهان از امکانات مهم آن است.

 

مسیر توسعه صادرات محصولات دانش بنیان هموار شد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم پس از بازدید از بخش های مختلف این مرکز، گفت: باید فرهنگ بومی و ایرانی در محصولات دانش بنیان مشهود باشد. فرهنگ ۵ هزار ساله ایران باید در محصولات دانش بنیان و صادرات آنها مدنظر باشد تا این محصولات بتوانند معرف ایران و توانمندی های فرهنگی ما باشند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: خانه های خلاق و نوآوری که با هدف توسعه صنایع فرهنگی در کشور ایجاد شده اند هم با همین هدف در حال توسعه هستند. با حمایت معاونت علمی و فناوری خانه های نوآوری و صادرات فناوری ایران در دیگر کشورها ایجاد شده است تا تسهیل گر صادرات محصولات فناورانه داخلی باشد.

 

رییس بنیاد ملی نخبگان درباره این مرکز بیان کرد: دانشگاه اهل بیت و خانه نوآوری یاس می تواند مرکزی باشد برای صادرات فناوری و کالاهای دانش بنیان ایرانی. دانشجویان خارجی سفیران معرفی توانمندی کشور به جهان هستند. محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی است و دولت تنها باید تسهیل گر و ایجادکننده زیرساخت ها باشد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه با اشاره به اینکه قدرت کشورها در گرو قدرت یافتن شرکت های فناورانه است، گفت: اگر می خواهیم قدرت خود را تضمین کنیم باید توسعه شرکت های دانش بنیان را مدنظر داشته باشیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حامی همه تلاش های برای شکل گیری قدرتمند این حوزه است.

به گفته ستاری، باید به گونه ای عمل کنیم که دیگر کشورها به توان فناورانه ایران ایمان بیاورند. باید تلاش کنیم محصولات ایرانی به دیگر کشورها فروخته شود و دنیا به خصوص کشورهای همسایه خواهان محصولات ایرانی شوند. باید دانشگاه های نسل سوم و چهارم که برای رفع نیازهای جامعه فعالیت می کنند توسعه یابند و ناحیه های نوآوری اطراف این دانشگاه ها شکل گیرد.

 

روابط بین المللی کشور گسترش می‌یابد

در ادامه مراسم آیت‌الله رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: از وقتی که دکتر ستاری این مسئولیت را پذیرفته‌اند کارهای مفید بسیاری انجام داده‌اند. مجمع جهانی اهل بیت مجموعه‌ای است که از شورای عالی داخلی و خارجی تشکیل شده و مقام معظم رهبری فعالیت‌های ایشان را تنظیم می‌کنند. این مجمع با بیش از ۱۴۵ کشور مرتبط است و ظرفیت کم‌نظیری دارد. یک سری مجموعه اقماری هم دارد که الان به زبان عربی فعالیت دارند و امیدواریم بتوانیم برخی زبان‌های دیگر را هم اضافه کنیم‌. دانشگاه هم زیرمجموعه همین مجمع است.

وی همچنین بیان کرد: ما از همان روز اول گفتمانی را مورد بررسی قرار دادیم و همواره بر آن تاکید می‌کنیم که مربوط به افزایش توان علمی است. ما با همه تحریم‌ها امروزه از نظر علمی در میان ۲۰۰ کشور جزو بیست کشور اول هستیم. به هر حال یک زمانی مسلمانان مرکز ثقل علوم بودند. یکی از اتفاقات مبارکی که در نظام جمهوری اسلامی در حال رخ دادن است، جنبش علمی است. به نظرم بار دیگر ایران جایگاه خود را در حوزه علم و اندیشه پیدا می‌کند و امیدوارم بتواند جزو ده کشور برتر باشد. البته در برخی رشته‌ها این اتفاق رخ داده، بحثی که الان در دانشگاه مطرح است این است که چگونه این مهارت‌ها را صادر کنیم.

 

مرکز نوآوری یاس را بشناسیم

مرکز نوآوری بین‌المللی یاس تلاش دارد با جذب، سازماندهی، مدیریت و هم‌افزایی شتاب‌دهنده‌ها، استارتاپ‌ها، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های ماموریتی دانشگاه اهل بیت (ع) نقشی کلیدی در توانمندسازی و توسعه فرهنگی و اقتصادی مسلمانان جهان داشته باشد.

این مرکز نوآوری امکان حضور دانشجویان خارجی را در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها فراهم می‌کند. این دانشجویان پس از تحصیل و کسب مهارت در مرکز نوآوری یاس می‌توانند مقدمات توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و استقرار شعب شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در کشورهای خود را ایجاد کنند. فضای کار اشتراکی و حضور شتاب دهنده‌ها از امکانات این مرکز است.