پایانه16 کاناله تمام مجتمع تحریک سلول های عصبی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران‌ساخت شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پژوهشگران با طراحی و ساخت این دستگاه که برای  تحریک سلول های عصبی به کار می‌رود، در آزمایشگاه مدارها و سیستم های زیست پزشکی این دانشگاه تولید شده است.

دستگاه تحریک عصبی 16 کاناله تمام مجتمع ایران‌ساخت، می‌تواند نیازهای پژوهشگران و فناوران را به نمونه وارداتی تامین و پژوهش‌های این حوزه را گسترش دهد.

محمد مهدی احمدی مجری این‌طرح، با بیان این ویژگی افزود: این مدار تحریک کننده سیستم عصبی، نسبت به مدارهای مشابه ارائه شده توسط محققان خارج از کشور از بازدهی و کارایی بیشتری برخوردار است.

 

کارآمدی بیش‌تر و هزینه کم‌تر

وی با اشاره به این‌که ایده‌های استفاده شده در این پایانه تحریک، به تازگی در اداره ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رسیده است، گفت: پروژه تحریک ۱۶ کاناله تمام مجتمع ایران‌ساخت، یکی از طرح های مرتبط با طرح ایمپلنت مغزی است که توسط ستاد توسعه علوم شناختی از سال 95 آغاز و مورد حمایت قرار گرفته است.

پایانه تحریک عصبی ایران‌ساخت، در مدارهای تحریک کننده عصبی از جمله پروتز حلزون شنوایی، پروتز بینایی، دستگاه تحریک عمقی مغز  و دستگاه تحریک الکتریکی نخاعی نیز دارای کاربردهای فراوانی است.

از مهم‌ترین چالش ها در ایمپلنت های تحریکی، طراحی و ساخت یک مدار تحریک کننده بافت عصبی بدون وارد آوردن آسیبی به آن و برای مدت طولانی است. احمدی با بیان این‌ نکته افزود: برای ایجاد یک تحریک الکتریکی ایمن، یک شرط لازم آن است که میزان بار الکتریکی که در فاز کاتودی تحریک به بافت عصبی تزریق می شود، به صورت کامل در فاز آنودی از بافت عصبی جمع آوری شود که این مساله در این کار به خوبی در نظر گرفته شده است.