محصولات تولیدی صنعت ژئوماتیک در کشور با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری کاربردی‌تر و نوآورانه‌تر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کاربردهای این محصولات روز به روز بیشتر می‌شود. تولیداتی که با قرار گرفتن در مسیر نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها کارایی بیشتری یافته‌اند. در ایران نیز زنجیره زیست‌بوم فناوری و نوآوری آن در  حال تکمیل شدن است.

کارگروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از این بازیگران در تلاش است تا تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه را افزایش دهد.

بر همین اساس نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر بیش از یکصد شرکت دانش‌بنیان و 50 استارتاپ در این صنعت فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها با تولید محصولات جدید و نوآورانه این صنعت را توسعه داده‌اند.   

 

1. سهنگ

نخستین سامانه فناورانه گشت و بازرسی زمینی و هوایی مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک موسوم به سامانه "سهنگ" با همراهی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز حراست وزارت نیرو و شرکت دانش‌بنیان موج‌آفرینان اندیشمند طراحی شده است.

در این سامانه با بهره‌گیری و تلفیق تکنولوژی‌های GPS، GPRS،NFC و GIS، امکانی فراهم شده است که اماکن مختلف به وسیله نقشه‌های معماری ساختمان شبیه‌سازی شوند. این کار در بستر نرم‌افزاری GIS بومی انجام می‌شود. سازمان‌ها می‌توانند به کمک این سامانه با تعریف برنامه نگهبانی هر ایستگاه نگهبانی و تدوین لوح نگهبانی خود، کلیه اقدامات نگهبانان را به صورت آنلاین رهگیری و کنترل مکانیزه کنند.

 

2. مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

سامانه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، سامانه هوشمند پایش ماهواره‌ای (سهم) نیز محصول شرکت دانش‌بنیان تیزنگر پایش است که با حمایت گروه ژئوماتیک ستاد تکامل یافته است. این سامانه با دریافت و پردازش تصاویر ماهواره‌ای از طریق فناوری سنجش از دور با روش‌هایی کاملا بومی، آشکارسازی پدیده‌ها را میسر کرده است.

 

این محصول، با تبدیل داده‌های دریافتی از ماهواره‌ها به اطلاعات مکان‌محور، امکان ارایه  خدمات از طریق یک پلتفرم GIS را برای کاربران دولتی، سازمان‌ها و عموم مردم فراهم می‌کند.

 

3. پایش خودکار سلامت محصولات کشاورزی

سامانه پایش خودکار سلامت محصولات کشاورزی مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک (ست پلت)، محصول شرکت بوم‌نگاران هوشمند امید است. پلتفرمی برای ارائه خودکار خدمات مکانی کشاورزی. خدماتی کاملا خودکار، با استفاده از هوش مصنوعی برای پردازش تصاویر ماهواره ای و هوایی برای جنبه‌های مختلف منابعی طبیعی. ماموریت‌هایی چون کاشت، داشت، برداشت و تناسب زراعی برای کشاورزان، میزان بهره‌برداری از مراتع، مسائل حقوقی و کشف تقلب، ارائه تحلیل‌های اقتصادی و ریسک و پایش و ارزیابی خسارت بلایا و بسیاری موارد دیگر.

 

4. دستیار هوشمند زمین‌های کشاورزی

سامانه فضاپایه کشاورزی دقیق (کشتیار) محصول دیگر این حوزه است. کشتیار‫‪، یک دستیار هوشمند برای زمین های کشاورزی است که با استفاده از تصاویر ماهواره ای سنجش از دور در کنار دانش کشاورزی‫‪، راهکارهایی برای افزایش عملکرد و تولید محصولات کشاورزی ارائه می دهد. کشتیار پلی است بین تکنولوژی و کشاورزان که تلاش می‌کند به روزترین فناوری ها را به زمین های کشاورزی آورد. اصلی ترین کار کشتیار نظارت ماهواره ای بر سلامت و رشد گیاه است.