معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین، توسعه را امری فرهنگی دانست که تحقق آن نیازمند تلاش همه مسئولان و بخش خصوصی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در جلسه اقتصاد مقاومتی استان قزوین گفت: هر بار که در استان قزوین حاضر می‌شوم ناخودآگاه به یاد شهید بابایی و دوستی ایشان با پدر می افتم. شهید بابایی با وجود آنکه معاون عملیات بود و نباید خود پرواز عملیاتی به ویژه پرواز برون مرزی انجام می‌داد، دلش طاقت نمی آورد و شخصاً در خطوط مقدم حضور پیدا می کرد. 
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: در میان خاطرات آن دوران یادم هست که پدر پشت تلفن در آن شب عید قربان که شب عروج آسمانیش بود اصرار می کرد به ایشان که به اصطلاح «نپرد» و پرواز نکند. پدر به شهید بابایی می‌گفت امشب به دلم بد افتاده است.
 
ستاری ادامه داد: خاطرم هست، زمانی که خبر شهادت شهید بابایی را به پدر دادند، ایشان با وجود آنکه یک افسر ارتشی بسیار محکم و مقتدر بود و در تمام طول جنگ ندیده بودم که آشفته شود، به یک باره فرو ریخت و گریست.  شهید بابایی یک الگوی واقعی برای همه ما است، اگر بخواهیم درست خدمت کنیم. 
 
وی گفت: جنگ ما در دوران دفاع مقدس، جنگ نداری بود و با حداقل‌ها با دنیا می‌جنگیدیم. اگر نگاه کنید از ابتدا تا انتهای جنگ، رژیم بعثی 4 نسل جنگنده عوض کرد.
 
 
پیروزی با سلاح نوآوری
ستاری همچنین بیان کرد: عراق اگر جنگ را با میگ 19 آغاز کرد در انتها جنگ را با میراژهای پیشرفته به پایان برد و هر روز انواع موشک‌های حرارتی و مستشار و دیگر پشتیبانی ها در اختیارش بود. نیروی هوایی ما با سلاح ایمان به خدا و نوآوری در برابر نیروی هوایی عراق پیروز شد و این خود می تواند یک الگویی مدیریتی برای همه ما در دوران  حاضر باشد. 
 
معاون علمی و فناوری رییس ‌جمهوری ضمن تاکید بر توسعه کیفی و کمی زیست‌بوم نوآوری در کشور، افزود: خود من زمانی فکر می کردم که توسعه یک امر فیزیکی است و هر چه سیمان بیشتری بریزیم و دودکش بیشتری برافرازیم، توسعه بیشتری حادث شده است. برخی کشورها مانند ژاپن نیز در ابتدای کار بر اساس چنین تفکری به پیش می رفتند. تا اینکه دنیا به این نتیجه رسید که توسعه یک فرایند نرم‌افزاری و چند وجهی است.
 
توسعه روندی فرهنگی است
رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، گفت: معتقدم که توسعه یک روند فرهنگی است و به دنبال آن توسعه سخت‌افزاری نیز به وجود می‌آید. پس همه از جمله مسئولان و بخش خصوصی باید بخواهند و به میدان آیند تا به توسعه دست یابیم.
 
ستاری با تاکید بر ضرورت دستیابی به یک توسعه پایدار بیان کرد: از روز های نخست شکل‌گیری زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان بر تشکیل اکوسیستم این حوزه در کشور تاکید شد. از همان زمان نیز  به خاطر دفاع از بخش خصوصی و نقش بسیار کلیدی آنها با نهادهای مختلف دچار چالش شدیم. اما این تلاش ها نتیجه داد و اکنون به جایی رسیده‌ایم که فروش شرکت های دانش‌بنیان و خلاق به مبلغ 300 هزار میلیارد تومان رسیده است. 
 
 
رونمایی از پروژه‌های ایران ساخت
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری  در جریان سفر یک روزه خود از طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی که با حمایت این معاونت ایجاد شده‌اند، رونمایی کرد. افتتاح و آغاز به کار ابر پروژه بزرگ چشمه نور(شتابگر ملی)، تاسیس صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری قزوین، تاسیس مرکز نوآوری گیربکس، افتتاح خط تولید پسماند الکترونیک، افتتاح خط تولید ترمینال‌های پرداخت ایرانی و چند پروژه نوآورانه دیگر از جمله دستاوردهای این سفر  بود.