بالا بردن آگاهی در زمینه ثبت اختراع و قوانین آن یکی از موضوعات مهمی است که توسط کانون پتنت معاونت علمی دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، از همین رو آکادمی کانون کارگاه‌های تخصصی این حوزه را برای محققان و مخترعان برگزار می‌کند. این آکادمی به عنوان هسته آموزشی کانون با شناسایی نیازهای مخاطبان این حوزه و تهیه محتوای مناسب در مسیر افزایش سطح آگاهی افراد قرار گرفته است.ارائه دوره های متنوع آموزشی برای ارتقا سطح دانش علاقمندان به حوزه مالکیت فکری کاری است که آکادمی انجام می دهد.

در همین راستا برنامه ریزی برای برگزاری 10 کارگاه آموزشی در تابستان 1400 انجام شد. از این تعداد 2 کارگاه در تیرماه برگزار شد. 8 کارگاه نیز متعلق به مرداد و شهریور ماه است که علاقمندان با مراجعه به سایت کانون برای ثبت نام می‌توانند اقدام کنند.

آشنایی با مالکیت فکری، پتنت ابزاری برای حفاظت از فناوری های نوآورانه، آشنایی با آناتومی پتنت، جستجوی پتنت، معرفی کانون و خدمات آن، مسیر ملی حفاظت از اختراعات و آموزش نحوه ثبت درخواست در پرتال کانون عناوین برخی از این کارگاه ها است.

کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از سال ۱۳۹۴ به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. وظیفه این کانون، حمایت از تقاضاهای ثبت اختراع در معاهده همکاری PCT و ثبت اختراع در کشور آمریکا است که با هدف تجاری‌سازی محصولات تولیدی بر پایه فناوری‌های ثبت‌شده است. اما با توجه به پیچیدگی‌های ثبت اختراع خارجی و هزینه‌های بالای آن، کانون ابتدا با استفاده از روش‌هایی که در ادارات معتبر ثبت اختراع خارجی به کار می‌رود، به بررسی تقاضاهای ارسال شده پرداخته و پس از امکان سنجی قابلیت ثبت به حمایت از آن‌ها می‌پردازد.