یکی از تلاش‌های معاونت علمی و فناوری در حوزه توسعه فناوری‌های مکان‌محور تسهیل و تسریع اخذ گواهینامه افتا برای افزایش ایمنی این محصولات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با توسعه روز افزون محصولات نرم‌افزاری و به‌کارگیری گسترده آن‌ها در زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور، تامین امنیت سازمان‌ها و نهادهای کشور موضوع بسیار حائز اهمیتی تلقی می‌شود. بنا به گفته یاسر ابراهیمیان قاجاری، رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تهدیدات امنیتی در فضای تولید و تبادل اطلاعات به طور روز افزونی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: به همین دلیل استفاده از محصولات دارای صلاحیت امنیتی منجر به ارتقای امنیت می‌شود و از خسارات احتمالی ناشی از به‌کارگیری محصولات نا امن پیشگیری خواهد کرد. این موضوع به ویژه در خصوص نرم‌افزارهای مدیریت اطلاعات مکانی باتوجه به ماهیت حیاتی و حساس آن از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: از جمله اقدامات گروه ژئوماتیک فراهم کردن بسترهای لازم از جمله آموزش، راهنمایی، تسریع فرآیند ارزیابی و اخذ گواهینامه امنیتی(افتا) برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ژئوماتیک کشور است.

ابراهیمیان با اشاره به موفقیت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت اخذ گواهی‌نامه افتا، گفت: شرکت دانش بنیان فراعمران نگار به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در عرصه ژئوماتیک در کشور  موفق شد برای نرم افزار کاملا بومی مدیریت اطلاعات مکانی شبکه‌های برق کشور (PDN_GIS) و نرم‌افزار مدیریت اطلاعات ساختمان (نماساخت) گواهی نامه افتا دریافت کند.