شرکتی دانش‌بنیان با اجرای طرح هم‌زمان‌سازی فحلی یکی از ابزارهای مدیریتی برای زایش‌های دامی را بومی‌سازی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مدیریت نامناسب گله‌های گوسفند و بز از نظر زمان‌بندی زایش‌ها، موضوعی است که دامداری‌ها با آن مواجه هستند. این اتفاق باعث می‌شود در هر بازه زمانی از سال بره یا بزغاله در گله وجود داشته باشد که این موضوع و پراکندگی زایش‌ها، عملیات مدیریتی مانند واکسیناسیون، پرواربندی و غیره را دچار اشکال کرده است و مانع از بهره‌وری کامل از پتانسیل گله می‌شود. علاوه بر آن وجود بره و بزغاله در تمام سال همراه مادر، افزایش فشار بر مراتع و تخریب آنها را به دنبال دارد.

با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط شرکت آرین فناوران فاریاب طرح هم‌زمان‌سازی فحلی به عنوان یکی از ابزارهای مدیریتی گله‌ها اجرا شد. چند سالی است که به دلیل وجود تحریم‌ها، محدودیت بسیاری در واردات اسفنج پروژسترونی بوجود آمده است و آنچه در بازار وجود دارد نیز قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسد. همه این اتفاقات این شرکت دانش‌بنیان را به تولید نمونه داخلی این محصول واداشت.

آمارها گواهی می‌دهد که تامین این محصول از دیگر کشورها، خروج سالیانه ۶ میلیون ارز از را کشور به همراه دارد. ارزش سالانه تولید محصول معادل یکصد و پنجاه میلیارد تومان خواهد بود که از تقسیم آن بر پیش بینی کل ارزش تولید ناخالص ملی در سال 1400 یعنی 700 هزار میلیارد تومان، سهم این محصول از تولید ناخالص ملی معادل 0.021 درصد برآورد می‌شود.

نمونه داخلی تولید شده در کشور، به لحاظ کیفی محصول در چند پروژه تحقیقاتی همراه با نمونه های مشابه خارجی مورد آزمایش قرار گرفته است. این محصول داخلی تقریبا نصف قیمت نمونه خارجی به فروش می‌رسد.