دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم وهویت ساز در اختتامیه فصل نخست نشست‌های راهبردی شعار سال با موضوع نقش صنایع خلاق از اهمیت راهبردی این صنایع و ضرورت توجه به ان در قانون گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی در این نشست که با حضور اعضای شورای راهبری رونق تولید دانشگاه امام صادق(ع) به صورت مجاز یبرگزار شد، با اشاره به ضرورت حمایت قانون جهش تولید از شرکت‌های خلاق و صنایع نرم و فرهنگی گفت: اگز زیست‌بوم مساعد کسب‌وکارهای خلاق و فرهنگی درکشورتقویت  شود، سراسر کشور از جمله مناطقی که ظرفیت توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان یا صنایع بررگ در ان فراهم نیست، می‌توان با بهره مندی از جوانان خلاق ونواور ومزیت‌های بومی و به کمک این کسب و کارها اشتغال افزایی، ارزش افزوده و در نهایت اقتدار و عزت‌مندی برای کشور به ارمغان آورد.

«اقتصاد خلاق» ثروت‌آفرین واشتغالزا

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توجه ویژه به زیست‌بوم شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی گفت و ادامه داد: این کسب‌وکارها می‌توانند به یاری اقتصاد کشور بیایند و با تکیه به فرهنگ و پیشینه تاریخی قوی کشور،  وجوانان خلاق نجات‌بخش اقتصاد و برای کشور اقتدار‌آفرین باشند. در تمامی بخش های ایران که امکان شکل گیری شرکت های دانش بنیان نیست، امکان توسعه شرکت های خلاق وجود دارد.

کرمی، با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک دهه گذشته پرچمدار و تحقق‌بخش اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدایت و حمایت رهبرفرزانه انقلاب بوده است، افزود: سال 92 این قانون فعال شد و ظرفیتی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرد که با حمایت ارزنده مقام معظم رهبری، ثمره آن ایجاد بیش از 6هزار شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ شد.

وی ادامه داد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اما صرفاً حمایت از شرکت‌هایی دارای پیچیدگی فناورانه و تولید محصولاتی برای نخستین بار متمرکز است که عملاً جایی برای حمایت از شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی که اگرچه فناوری‌شان پیچیده نیست اما ایده و خدمت آنان  دارای نوآوری وخلاقیت است ارزش و اشتغال آفرینی ایجاد می‌کند، جایی ندارد؛ این در حالی بود که در حوزه صنایع فرهنگی و نرم قابلیت‌های بسیاری داریم و برای حمایت و شکوفایی از این ظرفیت، کارگروهی شکل گرفت و تمهیداتی اندیشیده شد تا شرکت‌های خلاق نیز بخش قابل توجهی از حمایت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را دریافت کنند.

کرمی با اشاره به تعریف مبادی ورودی شرکت‌های خلاق در حوزه‌های گوناگون گفت: متولیان حوزه‌های مختلف از جمله، اسباب‌بازی، گیم، صنایع دستی و گردشگری، مد ولباس، آموزش، کسب وکارهای دیجیتال وآنلاین همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ مبدأ شناسایی شرکت‌های خلاق در حوزه های ده گانه صنایع خلاق شدند تا با ایجاد زیست بوم شرکت‌های خلاق و  صنایع نرم و فرهنگی، نقش این کسب و کارها در اقتصاد، اشتغال، فرهنگ و تعاملات بین‌المللی کشورمان پررنگ‌تر شود.

خانه‌هایی خلاق ونواور

کرمی، از ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری در سراسر کشور با هدف ایجاد بستری برای توسعه شرکت‌های خلاق گفت و افزود: در حالی که امروز ۱۲ خانه خلاق در کشور، حمایت‌های لازم را از توسعه و رونق کسب‌وکارهای خلاق، صنایع نرم و فرهنگی دنبال می‌کنند، امید داریم این شبکه به وسعت کل کشور توسعه یابد. خانه های خلاق، زیرساخت‌هایی هستند که مسیر پر فراز و نشیب ایده تا محصول و از محصول تا بازار محصولات صنایع فرهنگی و نرم را هموار وحمایت می‌کنند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، ابلاغ سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی را مقوم شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی و نرم دانست و افزود:  این سند ملی بیش از پیش مسیر ایجاد شده برای این کسب و کارها را هموار و بیش از 20 دستگاه اجرایی و وزارتخانه را کمک‌ کار زیست بوم و شرکت‌های خلاق، صنایع نرم و فرهنگی قرار می‌دهد.

«خلاق» در کنار «دانش‌بنیان»

مشاور معاون علمی وفناوری ریس جمهوری  از ضرورت توجه قانون جهش تولید  به توسعه کسب و کارهای خلاق و صنایع نرم و فرهنگی گفت و ادامه داد: قانونی در مجلس در حال بررسی است تا ایرادات قانون فعلی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را برطرف کند، اما باید در این قانون بیش از هرچیز به جایگاه زیست‌بوم خلاق توجه شده و لفظ شرکت های خلاق، صنایع نرم و فرهنگی و خانه های خلاق و نوآوری در کنار شرکت‌های دانش بنیان بیاید تا حمایت هایی که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده به توسعه زیست‌بوم خلاق و فرهنگی نیز در کشور کمک کند.

کرمی با بیان این‌که مسیر شرکت‌های خلاق در امتداد روند توسعه‌بخش شرکت‌های دانش‌بنیان است، ادامه داد: بودجه قابل توجهی در صندوق نوآری و شکوفایی حبس است اما این ظرفیت می تواند به شرکت های خلاق کمک کند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، با اشاره به شکوفایی ظرفیت‌های کم‌تر دیده شده کشور به کمک توسعه زیست‌بوم خلاق، افزود:  بیش از نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاههای ما دختران جامعه ما هستند این بانوان نیز در کنار نقش اصیل خود که  مادری است می توانند به کمک شرکت های خلاق و استفاده از فضای مجازی، هم‌راه و هم‌پای توسعه اقتصاد کشور و پیشرفت شرکت‌های خلاق قرار بگیرند.

کرمی با تاکید بر این‌که فرهنگ و هنر هزینه‌بر نیست بلکه ثروت آفرین و اشتغال افزا است، ادامه داد: اگر در شهرستان ها خانه های خلاق داشته باشیم که مجموع حوزه های ذیل فرهنگ و علوم انسانی را در بر بگیرند، می توانیم یک تحول شگرف را رقم بزنیم، چرا که بیش از پنجاه درصد خروجی دانشگاهها دانش اموختگان رشته های فرهنگ وهنر وعلوم انسانی وپراکنده در جغرافیای کشور هستند

نویدبخش اشتغال غیر دولتی و مولد

وی با اشاره به نقش این شرکت‌ها در ترویج و اشاعه فرهنگ غنی و ارزش‌های دینی افزود: شرکت های خلاق می توانند به طور مثال در کنار توجه به موزه‌ها و نمایشگاه‌های مجازی با بهره گیری از فناوری‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و  بسیاری از زیارت ها را با استفاده از فناوری های پیشرفته و به کمک شرکت های خلاق ممکن کنیم. این ظرفیت با کمک دانشجویان جوان خلاق و مستعد و توانمند که نوآوری دارند با کمترین منابع دولت می توانند خانه خلاق و نوآوری یا شرکت خلاق ایجاد و آرزوی تمامی جوانانی را که به قصد دارند کسب  و کار خود را راه بیندازند را به واقعیت بدل کنند.

کرمی با تاکید بر توجه به اقتصاد صنایع خلاق و فرهنگی عنوان کرد: نباید خود را به جامعه 85 میلیونی ایران محدود کنیم و می‌باید بازار 400 میلیونی همسایگان و جامعه میلیاردی مسلمانان که فرهنگ و ریشه های دینی هم سو با ما را دارند مورد توجه باشد. همچنین باید به بازار جهانی صنایع فرهنگی بیاندیشیم و سهم 150 میلیون دلاری کشور خود را به بازار بیش از 2700 میلیارد دلاری جهانی این حوزه نزدیک کنیم.