اسفندماه 98 اخبار از ورود بیماری کرونا به ایران منتشر و بلافاصله همه دنیا با آن درگیر شد. از همان روزها فناوری سلاحی شد برای مقابله با این بیماری.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، از همان آغازین روزهای همه‌گیری این بیماری، دانشمندان و فناوران جهان دست به کار شدند تا راهی برای خلاصی از این بیماری و تولید تجهیزات و داروهای موثر برای کاهش آلام بیماران کرونایی بیابند. بیمارانی که بیشتر با عوارضی چون تنگی نفس و سرفه‌های پی‌در پی به مراکز درمانی رجوع می‌کردند.                          

همزمان شرکت‌های دانش‌بنیان وخلاق دست به کار شدند و با توسعه یا تغییر کاربری خطوط تولید خود، در تکاپوی پاسخ به نیاز مردم برآمدند و چیزی نگذشت که بازار داخلی تولیداتی همچون ماسک، مواد ضد عفونی کننده و دستگاه تنفس مصنوعی اشباع شد.

 

1398؛ آغاز راه

اسفند ماه سال 98 بود که کرونا از مرزهای ایران عبور کرد و به سرعت گسترش یافت. توان پیشگیری با بیماری در روزهای نخست ضعیف بود. پس اقدامات فناورانه برای تولید کیت تشخیص و افزایش توان تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده از همین ماه آغاز شد.

خط تولید انبوه ماسک های آنتی وایرال نیز در همین ماه آغاز به کار کرد.

همچنین مطالعات پیش بالینی برای تولید واکسن در این ماه آغاز شد.

6 اسفندماه

تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای مقابله فناورانه با بیماری کرونا با انتشار فراخوان کرونا را شکست می‌دهیم آغاز شد. در این فراخوان صد طرح در حوزه پیشگیری، درمان و تشخیص کرونا مورد حمایت قرار گرفت.
 

1399؛ سالی برای اقدامات پیشگیرانه و تشخیص

7 فروردین ماه

اما یکی از مهمترین حوزه ها برای مقابله با این ویروس کیت های تشخیص بودند. ایران در سال 99 سه نوع کیت تشخیص تولید کرد و زمینه برای تشخیص این بیماری سرعت گرفت. اولین کیت تشخیص در 7 فروردین ماه 99 ایران ساخت و وارد بازار شد.

10 فروردین ماه

نخستین خبر درباره توانمندی دانش‌بنیان‌های ایرانی برای تولید انبوه  دستگاه ونتیلاتور فروردین ماه منتشر شد. ایران در سال 96 به فناوری تولید دستگاه تنفس مصنوعی با ونتیلاتور دست یافت اما با شیوع کرونا فناوران ایرانی برای رفع نیاز و تولید انبوه این محصول دست به کار شدند.

16 فروردین ماه

سامانه هوشمند تشخیص کووید ۱۹ توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد. این محصول حجم ناحیه عفونی را نیز در مدت زمان بسیار کوتاهی با دقت بسیار بالا محاسبه کند.

18 فروردین ماه

تولید روزانه 250 هزار ماسک توسط دانش‌بنیان‌ها به ثبت رسید. از  18 فروردین‌ماه 99 به بعد ظرفیت تولید ماسک از ابتدای شیوع کرونا بیش از چهار برابر شد.  همچنین در روزهای نخست این سال از نظر تولید مواد ضد عفونی کننده نیز خودکفا شدیم. 

24 فروردین ماه 

در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا، از بسته حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه آنلاین، دیجیتال و مجازی رونمایی شد. در این پویش استارتاپی 9 گروه هدف شناسایی و حمایت شدند.
 

7 اردیبهشت ماه

اکسیژن درمانی یکی از نیازهای بیماران مبتلا به کرونا است. به همین دلیل، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرد تا دستگاه اکسیژن ساز در کشور بومی سازی شود. تولید این دستگاه در بحران کرونا بسیار کمک کننده و اثرگذار بود.

21 اردیبهشت ماه

دستگاه سنجش اکسیژن خون بیماران در سومین ماه از ورود بیماری کرونا به ایران ساخته شد. دستگاه پالس اکسی‌متر انگشتی از جمله این تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی است که به همت شرکتی دانش بنیان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بومی سازی شد.

22 اردیبهشت ماه

تب سنج مادون قرمز با قابلیت سنجش تب از فاصله یک تا 5 سانتی متری پیشانی فرد ایران ساخت شد.

12 آذر ماه

واکسن‌‌های ایران ساخت در این تاریخ مجوز کمیته اخلاق برای تولید را دریافت کرد.

20 بهمن ماه

نخستین خبر در زمینه انتخاب 4 پلت فرم برای تولید واکسن کرونا 20 بهمن ماه 99 منتشر و این خبر با اعلام اینکه 3 محصول نیز به فاز بالینی رسیده است تکمیل شد. در حال حاضر این پلت فرم ها به نتیجه رسیده و تعدادی از آنها به محصول نهایی تبدیل شده است و برای اجرای واکسیناسیون کاربردی شده‌اند.

 

1400؛ سال درمان

در 17 خردادماه سال 1400 از نخستین داروی ایران‌ساخت بیماری کرونا رونمایی شد. دارویی که توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس به تولید رسید. «سالیراویرا» نخستین داروی ایرانی درمان بیماری کرونا بود که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شد.

همچنین در خرداد ماه سال 1400 نخستین واکسن ایران‌ساخت با نام «کو ایران برکت» تزریق شد.