سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه فاز سوم این واکسن از هفته آینده آغاز می شود گفت: در فاز سوم این واکسن را باجی همچون سینوفارم مقایسه می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی در خصوص واکسن علیه کرونای «کووپارس» اظهار کرد: در حال حاضر فاز دوم به اتمام رسیده و نتایج به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ارسال شده است.

سخنگوی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه اکنون منتظر اخذ مجوز از کمیته اخلاق برای شروع فاز سوم تست انسانی واکسن «کووپارس» هستیم، گفت: هفته گذشته پروتکل‌های واکسن تأیید شده و با توجه به تعطیلی‌ها هفته آینده کمیته اخلاق تشکیل شده تا مجوز این واکسن صادر شود.

به گفته فلاح مهر آبادی، به احتمال زیاد، بعد از صدور تاییدیه در هفته آینده، فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن را با ۴۲ هزار داوطلب آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و داوطلب شده‌اند، گفت: اگر فرایند داوطلب گیری در این پروسه با مشکلی مواجه نشود، فاز سوم طی دو ماه به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به شرایط سنی داوطلب شدن در فاز سوم واکسن کووپارس گفت: از ۱۸ سال به بالا می‌توانند در این تست بالینی شرکت کنند اما نباید سابقه ابتلاء به کرونا داشته باشند.

سخنگوی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خاطر نشان کرد: در تست‌های بالینی بی ضرری، ایمنی زایی و کارایی واکسن ارزیابی می‌شود؛ در فاز اول بالینی، بی ضرری، در فاز دوم بی ضرری همراه با اثربخشی و در فاز سوم کارایی و بی‌ضرری واکسن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به اینکه در فاز سوم هستیم کارایی این واکسن بررسی خواهد شد و قرار است دو گروه در این پروسه مورد بررسی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه بررسی واکسن نیز از دو روش امکان پذیر است، بیان کرد: در تست‌های بالینی معمولاً دو گروه با یگدیگر مقایسه می‌شوند؛ یک گروه معمولاً پلاسبو و یک گروه واکسن را دریافت می‌کنند.

فلاح مهر آبادی عنوان کرد: اکنون در مرحله‌ای هستیم که اکثر گروههای سنی و شغلی واکسن دریافت کرده‌اند و نمی‌توان در این شرایط ۶ ماه داوطلبین را با پلاسبو در مطالعه وارد کرد و منتظر ماند.

وی اضافه کرد: از این رو، یک گروه واکسن کووپارس و گروه دیگری واکسن سینوفارم یا استرازنکا را دریافت می‌کنند.

وی عنوان کرد: ما در کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو به این نتیجه رسیدیم که کارایی واکسن کووپارس را با واکسن‌هایی که تاییدیه از سازمان بهداشت جهانی دارد مقایسه کنیم.