فیس بوک تحت فشار انتقادات، گزارشی از پربازدیدترین محتواها را در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از ورج، فیس بوک اواخر روز شنبه (به وقت آمریکا) گزارش پربازدیدترین محتوا در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ میلادی را منتشر کرد. این درحالی است که قبلاً فاش شده بود این پلتفرم اجتماعی از انتشار گزارش خودداری کرده زیرا ممکن بود گزارش به جایگاه آن آسیب بزند.

نخستین بار نشریه نیویورک تایمز به گزارش پربازدیدترین محتوای فیس بوک در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ میلادی اشاره کرد. طبق اطلاعات موجود در بازه ژانویه تا مارس ۲۰۲۱، گزارشی خبری درباره ارتباط فوت پزشکی با دریافت واکسن کووید ۱۹ پر بازدیدترین محتوای این شبکه اجتماعی بود.

روز شنبه اندی استون مدیر بخش سیاست ارتباطات فیس بوک در توییتی اعلام کرد: انتقادات به عدم انتشار این گزارش ناعادلانه است و سعی کرد پیچیدگی‌های بررسی پربازدیدترین ها را توضیح دهد.

او در این باره نوشت: رسانه‌های خبری درباره فوت پزشکی اهل جنوب ایالت فلوریدا گزارشی نوشتند. هنگامیکه پزشکی قانونی دلیل مرگ وی را اعلام کرد، نشریه شیکاگو تریبیون آپدیتی به گزارش اصلی خود افزود اما نیویورک تایمز این کار را نکرد. آیا کار درستی است که گزارش تایمز را به دلیل انتشار اخبار جعلی درباره کووید ۱۹ حذف کرد؟

استون در ادامه افزود: البته نه. هیچکس چنین حرفی نمی‌زند و من هم نمی گویم. اما همین شرایط نشان می‌دهد تعیین اخبار جعلی چه کار سختی است.

به گفته استون دلیل فیس بوک برای عدم انتشار گزارش مذکور، ایجاد اصلاحاتی در سیستم بررسی گزارش‌ها بود. البته او درباره ماهیت اصلاحات توضیح بیشتری نداده و فقط لینک گزارش پربازدیدترین محتوا در سه ماهه نخست را منتشر کرده است.

فیس بوک در ۱۸ آگوست گزارشی درباره پربازدیدترین محتوا در بازه آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ میلادی (دومین سه ماهه سال جاری میلادی) منتشر کرد. این گزارش تصویر بهتری از شرکت نشان می‌داد و طی آن اعلام شده بود پر بازدید ترین محتوا در این بازه یک پازل کلمات است. دومین محتوای پر بازدید فیس بوک نیز پستی بود که از کاربرانی با بیش از ۳۰ سال سن می‌خواست تا اگر جوان‌تر به نظر می رسند، تصویری از خود منتشر کنند.

همچنین طبق گزارش سه ماهه دوم فیس بوک، پربازدیدترین دامنه‌ها نیز یوتیوب، یونیسف، اسپاتیفای و سی بی اس نیوز بوده‌اند. میان ۱۰ لینک پر بازدید در فیس بوک یک گیف از بچه گربه‌ها و صفحه پاسخگویی یونیسف برای واکنش به بحران کووید ۱۹ هند نیز دیده می‌شود.

هنوز مشخص نیست چرا فیس بوک تصمیم گرفته گزارش‌هایی از محتوای پر بازدید خود منتشر کند اما انتقادات درباره شیوه کنترل اخبار جعلی در این شبکه اجتماعی افزایش یافته است.

جوبایدن رئیس جمهور آمریکا نیز از فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر خواسته اقدامات بیشتری برای مقابله با اخبار جعلی و محتوای گمراه کننده مربوط به واکسن‌های کووید ۱۹ انجام دهند.