محققان از باکتری های مهندسی شده نوعی بلوک های ساختاری تولید کرده اند که قادر به ترمیم آسیب هایشان هستند. این ماده شامل یک بستر سلولی کروی شکل همراه حسگرهایی برای ردیابی آسیب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از دیلی میل، محققان با استفاده از باکتری مهندسی شده، بلوک‌های ساختاری کوچکی را با چاپگر سه بعدی ابداع کرده‌اند. این بلوک‌های ساختاری می‌توانند هر گونه آسیب را ترمیم کنند، بنابراین برای پر کردن ترک‌های شیشه جلوی خودرو، سوراخ مخزن سوخت هواپیما یا پرکردن چاله‌های خیابان ایده آل هستند.

این فناوری که توسط محققان امپریال کالج توسعه یافته، شامل یک محفظه کشت سلولی کروی شکل فلورسنت است که با چاپگر سه بعدی ساخته می‌شود و حسگرهایی برای ردیابی آسیب دارد.

باکتری های مهندسی شده چاله های خیابان را پر می کنند

این کره‌های سه بعدی را می‌توان طوری تنظیم کرد که به شکل الگویی خاص مانند بلوک‌های ساختاری قرار گیرد. محققان در این پژوهش باکتری Komagataeibacter rhaeticus را انتخاب کردند زیرا نمی‌تواند حرکت کند.

در مرحله بعد محققان برای آزمایش این مواد مهندسی شده زنده (ELMs)، سوراخی در یک لایه ضخیم سلولز باکتریایی ایجاد کردند. این سلولز باکتریایی در حقیقت یک ماده قالب مانند است که توسط برخی باکتری‌هایی ساخته می‌شود که مواد مهندسی شده زنده روی آنها تولید می‌شوند.

پس از ۳ روز مواد کروی شکل، آسیب ایجاد شده را ترمیم کردند به طوری که ظاهر آن شبیه ماده اولیه شد.

خواکین کارو آستورگا محقق ارشد پژوهش در بیانیه‌ای در این باره می‌گوید: این کشف زمینه را برای توسعه موادی فراهم می‌کند که می‌توان از آن به عنوان قالب با کاربرد در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی استفاده کرد. هم اکنون مشغول بررسی میزبانی ارگانیسم‌های زنده دیگری هستیم که می‌توانند با باکتری‌های تولید کننده سلولزی زنده بمانند. مرحله بعد توسعه کره‌های بلوک ساختاری با ویژگی‌های مختلف و ترکیب کردن آنها با مواد دیگر مانند پنبه، چوب و اسفنج است.

در نهایت این تحقیق به ایجاد محصولات جدیدی از فیلترهای بیولوژیکی و دستگاه‌های الکترونیکی قابل ایمپلنت تا جاده‌هایی که خود را ترمیم می‌کنند، منجر می‌شود.