اد اسنر بازیگر سرشناس آمریکایی در ۹۱ ساگی از دنیا رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از ورایتی، اد اسنر برنده ۷ جایزه امی که یکی از چهره‌های مشهور تلویزیون و سینمای آمریکا بود و در برنامه‌های متعددی نقش‌آفرینی کرده بود در ۹۱ سالگی درگذشت.

وی که با ایفای نقش در درام «لو گرانت» شهرت زیادی کسب کرده بود صداپیشه نقش پیرمرد انیمیشن «بالا» در سال ۲۰۰۹ هم بود.

شب پیش در توییتر رسمی این بازیگر پیامی از سوی خانواده‌اش منتشر شد که خبر درگذشت او را تایید می‌کرد. در این پیام آمده بود: شب خوش پدر. عاشقت هستیم.

اسنر سال‌ها در نقش شخصیت‌های خاص در سریال‌های تلویزیونی دیده شد و بعد در نقش لو گرانت به عنوان سرپرست اتاق خبر تلویزیونی در سریال طنز «نمایش مری تیلر مور» بازی کرد. این نقش سه امی بازیگری نقش مکمل را برای وی به همراه داشت. وی سپس همین شخصیت را از قالب طنز خارج کرد و در نقشی جدی به عنوان یک سردبیر به سریال «لوگرانت» برد و باز هم جایزه امی دریافت کرد. این بازیگر برای بازی در مینی سریال «غنی، فقیر» و «ریشه‌ها» نیز دو امی دیگر برده بود.

از نقش آفرینی‌های جدید وی می‌توان از «گریس و فرانکی»، «کبرای کای» و صداپیشگی در «بابای آمریکایی!» یاد کرد.

وی در صنعت بازیگری بسیار مورد احترام بود و از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ ریاست انجمن بازیگران آمریکا را برعهده داشت. در دسامبر گذشته او یکی از ۱۰ بازیگری بود که شکایتی علیه همین اتحادیه به دلیل تغییراتی که در برنامه‌های سلامتی برای بازیگران داشت، شرکت کرد.

گابریل کارتریس رییس انجمن بازیگران در این باره گفت: تعداد اندکی از بازیگران برجسته هستند که حاضرند موقعیت خود را در راه مبارزه برای اهداف اجتماعی به خطر بیندازند. او برای قربانیان فقر، خشونت، جنگ و بی‌عدالتی قانونی و اجتماعی هم در آمریکا و هم در سراسر جهان تلاش کرد.

اسنر وقتی به عنوان رییس این اتحادیه فعالیت می‌کرد با دخالت آمریکا در السالوادور مخالفت کرد و به این دلیل مورد انتقاد واقع شد. این انتقادها می‌توانست به قیمت از دست رفتن شغلش در سریال «لو گرانت» تمام شود که برای هر قسمت ۶۰ هزار دلار دریافت می کرد و در نهایت هم سی‌بی سی به دلیل همین مناقشات پس از ۵ فصل نمایش آن را متوقف کرد.

وی از مخالفان آپارتاید آفریقای جنوبی هم بود و چنین نظراتی موجب مخالفت شدید چارلتون هستون از بازیگران موافق حزب جمهوری‌خواه و از هواداران رونالد ریگان با وی شد.

این بازیگر از منتقدان دولت آمریکا در جریان ۱۱ سپتامبر و از موافقان طرح توطئه در این باره بود و سال ۲۰۰۴ بیانیه‌ای را امضا کرد که خواهان کشف حقیقت درباره این رویداد بود.

اسنر در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ از بازیگران فعال در سینما بود که «پسران آکادمی»، «باران سخت»، «لیسانسه»، «بالاتر از سوء ظن» و «اِلف» از جمله آنها هستند.

او ۵ جایزه گلدن گلوب هم در کارنامه داشت و در فیلم «تغییر عادت» در کنار الویس پریسلی ایفای نقش کرد.

اسنر ۲ سال پس از ان که جایزه رالف مورگان را از سوی انجمن بازیگران دریافت کرد، در سال ۲۰۰۲ جایزه یک عمر دستاورد هنری این انجمن را از آن خود کرد و سال ۲۰۰۳ به عنوان یکی از چهره‌های تالار مشاهیر آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی انتخاب شد.