معاون علمی و فناوری با بیان اینکه فناوری ها برای حفاری آب ژرف توسعه پیدا کرده است، گفت: در حوزه اکتشاف به دستاوردهای خوبی رسیدیم و در حال حاضر روی توسعه مدل علمی در حال کار هستیم. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری در مراسم انعقاد تفاهم ۴ جانبه ای که در محل این معاونت منعقد شد، گفت: فناوری موضوعی راهگشا برای حل مشکلات کشور است که در سیستان و بلوچستان و سایر استان‌ها نیز می‌توان از این توان بهره برد.

وی افزود: فعالیت‌های معدنی در سیستان و بلوچستان رونق دارد اما کشور در بحث اکتشاف ضعف دارد. در حال حاضر فناوری‌های جدیدی برای توسعه این حوزه ورود کرده که ما شرکت های تخصصی کمی در آن داریم و باید این فناوری‌ها را توسعه دهیم.

ستاری ادامه داد: معاونت علمی و فناوری در این سال ها فعالیت خوبی روی زنجیره تولید انجام داده است. به عنوان مثال در حوزه فولاد زنجیره تولید کاملی در کشور نداریم و در حوزه استحصال تیتانیوم و منیزیم نیز ضعیف هستیم. همچنین شورآبه‌ها یکی از حوزه‌هایی است که در کشور مغفول مانده است.

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی همچنین بیان کرد: کشور سالی ۳۰۰ میلیون دلار پتاس وارد می‌کند که میزان زیادی برای کشوری است که ذخایر انبوه نمک دارد. پس باید روی این حوزه ها کار کنیم که پروژه‌های خوبی هم در حال انجام است.

ستاری آب را مانع توسعه در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دانست و گفت: مطالعات آب ژرف در این استان ها آغاز شده است. در خراسان جنوبی از ۳ پهنه مطالعات مربوط به ۲ پهنه انجام شده است. سیستان بلوچستان نیز استانی دارای معادن زیاد است و باید برای توسعه مشکل آب استان را رفع کرد.

معاون علمی و فناوری با بیان اینکه دسترسی به آب ژرف این مشکلات را رفع می‌کند، افزود: فعالیت های مطالعاتی این حوزه کامل شده است، همچنین در حوزه اکتشاف نیز به دستاوردهای خوبی رسیدیم و در حال حاضر روی توسعه مدل علمی در حال کار هستیم تا به آب با کیفیت بالاتری برسیم. امیدواریم در چاه های جدید به آب شرب نیز دست یابیم. پس کیفیت آب دغدغه است.

ستاری همچنین بیان کرد: در هر دو استان تحول صنعت در قبال توسعه آب ژرف است. چرا که هزینه های انتقال آب بالا است. از سویی فناوری ها برای حفاری آب ژرف توسعه پیدا کرده است. در بحث حفاری نفت دکل های زیادی داریم که تعدادی از آنها بلااستفاده است و کارایی ندارد؛ می توان برای حفاری آب از آنها استفاده کرد. آب های ژرف حوزه بزرگی برای سرمایه گذاری است که شرکت های می توانند سهم بالایی از بازار آن داشته باشند.