وزیر بهداشت در اولین واکنش به مشکلات واکسیناسیون در کشور، این قول را داد که برنامه واکسیناسیون جمعیت هدف کشور تا دهه فجر به پایان برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری  نگرانی‌ها از درگیر شدن با ویروس کرونا، باعث شده تا عده‌ای برای واکسن زدن به سفرهای خارجی بروند و برخی نیز سراغ بازار سیاه واکسن بروند که البته چندان اعتمادی به سلامت واکسن‌ها نیست. اما، آنچه مسلم است اینکه کسی نمی‌خواهد گرفتار این ویروس منحوس شود که هر روز به یک شکلی ظاهر می‌شود و جان انسان‌ها را می‌گیرد.

آغاز واکسیناسیون در کشور

برنامه واکسیناسیون در ایران از اسفند ۹۹ کلید خورد و در فاز اول، کادر درمان فعال در بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌های کرونایی، واکسن دریافت کردند و در ادامه برای سایر کادر درمان، تزریق این واکسن آغاز شد. اما، نبود واکسن به اندازه کافی، باعث شد این روند با تأخیر و قطره چکانی دنبال شود.

در ادامه نوبت به گروه‌های خاص رسید و در نهایت برنامه واکسیناسیون عمومی جمعیت هدف، از ابتدای تابستان کلید خورد. به طوری که سالمندان به ترتیب بالاترین رده سنی، در اولویت دریافت واکسن قرار گرفتند و به همین صورت، برنامه واکسیناسیون جمعیت هدف در حال اجرا است.

چند درصد جمعیت کشور باید واکسینه شوند

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم کشور به مرحله ایمنی در برابر ویروس کرونا برسد، حداقل باید ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور واکسن دریافت کنند. یعنی ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم.

تاکنون چند میلیون نفر واکسن گرفته‌اند

آن طور که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده است، تا هفتم شهریور ۱۴۰۰، نزدیک به ۲۷ میلیون نفر واکسن گرفته‌اند.

تا کنون ۱۸ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۹۶۴ نفر دوز اول و ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۲۹۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۶ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۲۶۰ دوز رسید.

اولین وعده وزیر بهداشت دولت سیزدهم

بهرام عین اللهی در اولین واکنش به وضعیت واکسیناسیون در کشور، مدعی شد که تا دهه فجر ۱۴۰۰، برنامه واکسیناسیون جمعیت هدف کشور به پایان می‌رسد.

بر اساس اظهار نظر وزیر بهداشت، نزدیک به ۵ ماه فرصت باقی مانده است که جمعیت حداقل ۶۰ میلیونی به صورت کامل واکسینه شوند. در این بین، نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ۲ دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و در نتیجه می‌بایست به فکر ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر باقی مانده باشیم که البته بیش از ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آنها تا کنون دوز اول واکسن را زده‌اند.

آنچه مسلم است، برای تحقق وعده وزیر بهداشت، ۵ ماه فرصت داریم که می‌بایست حداقل ۹۳ میلیون دوز واکسن تأمین شود.

آیا توان تأمین این مقدار واکسن را در مدت ۵ ماه پیش رو داریم و می‌توانیم از ظرفیت واردات و البته تولید داخل، برای تکمیل برنامه واکسیناسیون تا دهه فجر ۱۴۰۰ بهره بگیریم.

آمار تفکیکی واکسن‌هایی که تزریق شده است

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا ۸ شهریور ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۷ میلیون دوز واکسن اعم از خارجی و داخلی، در کشور تزریق شده است.

اسپوتنیک نوبت اول: ۴۴۸۸۶۶
اسپوتنیک نوبت دوم: ۳۶۴۴۱۷

سینوفارم نوبت اول: ۱۲۷۴۹۵۱۳
سینو فارم نوبت دوم: ۶۱۷۰۹۱۴

بهارات نوبت اول: ۵۹۳۱۲
بهارات نوبت دوم: ۵۴۱۸۵

آسترازنکا نوبت اول: ۳۲۵۷۱۷۶
آسترازنکا نوبت دوم: ۱۲۴۹۹۴۲

برکت نوبت اول: ۲۰۳۷۰۹۷
برکت نوبت دوم: ۵۴۹۸۳۸

مجموع نوبت اول: ۱۸۵۵۱۹۶۴
مجموع نوبت دوم: ۸۳۸۹۲۹۶