یک شرکت دانش بنیان با استفاده از سامانه نانوحباب، موجب افزایش ۲۰ درصدی در کارایی تولید گوجه‌فرنگی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، عارف دادگستر مدیرعامل و بنیان‌گذار یک شرکت دانش بنیان گفت: با استقرار دستگاه نانو اکسیژن به منظور بهبود کشت گوجه‌فرنگی در یک گلخانه‌ هیدروپونیک موجب افزایش ۲۰ درصدی در برداشت محصول شده است. این فناوری قابل استفاده در گیاهان دیگر نظیر فلفل، خیار، توت‌فرنگی و کاهو نیز است.

مدیرعامل شرکت درباره دلیل اثربخشی این فناوری در گلخانه‌های هیدروپونیک عنوان کرد: در سیستم گلخانه‌ای هیدروپونیک یا آب‌کشت، که در آن از خاک استفاده نمی‌شود، نقش کیفیت آب و آبیاری بیش از کشاورزی رایج بوده و در نتیجه افزایش کیفیت آب می‌تواند به صورت مستقیم روی عملکرد گلخانه تاثیرگذار باشد. آب مورد استفاده در بیشتر گلخانه‌ها از چاه یا آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که کیفیت مناسبی از منظر میزان اکسیژن ندارند.

به گفته وی، ما با این سامانه میزان اکسیژن آب را افزایش دادیم و با این کار کیفیت آب افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد.

دادگستر خاطر نشان کرد: آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که با استفاده از این فناوری ارزش غذایی در محصول بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که این موضوع در مورد صادرات محصولات اهمیت زیادی دارد چرا که ما به کرات شاهد مشکل تامین نشدن الزامات استاندارد در محصولات صادراتی هستیم که این موضوع مشکلاتی را برای بخش کشاورزی به وجود می‌آورد.

وی بهبود کیفیت آب آبیاری، کاهش مصرف آب، بهبود ساختمان ریشه و افزایش توان فیزیکی گیاه، افزایش مقاومت بوته‌ها در مقابل بیماری‌های قارچی، افزایش قابل توجه میزان تولید محصول و ارتقاء ارزش غذایی محصول را از مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه‌های نانو اکسیژن در کشت هیدوپونیک می‌داند.

وی ادامه داد: از فناوری نانوحباب تا کنون در یک تصفیه‌خانه در قیطریه استفاده شده و تاییدیه عملکرد این فناوری از سوی سازمان آب و فاضلاب دریافت شده و در حال مذاکره برای عقد قرارداد استفاده از این فناوری در چند تصفیه‌خانه هستیم. همچنین این فناوری برای کشت ماهی‌های خاویار و قزل‌آلا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.