با حمایت معاونت علمی و فناوری 3 خدمت ویژه برای شرکت‌های خلاق تعریف شد تا فضای کسب‌وکار در این حوزه تسهیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری شرکت‌های خلاق در ایران ظرفیت بالایی دارند و می‌توانند به رونق اشتغال در کشور کمک کنند. اما پیش از شکل‌گیری زیست‌بومی برای این حوزه، هیچ برنامه منسجم و مشخصی برای حمایت از فعالیت‌های این حوزه وجود نداشت. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را می توان پیشروی این حوزه دانست که آغازگر پویشی ملی در حوزه صنایع خلاق شد.

این زیست‌بوم قرار است با هم‌افزایی بازیگرانش به چالش‌هایی چون «معضلات اجتماعی و مشکلات اساسی کشور نظیر رفع مشکلات کم‌آبی و خشکسالی و پسماند، کنترل آلاینده‌‌های زیستی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب» و «اصلاح الگوی مصرف با رویکردهای خلاق و نوآورانه» پاسخ دهد.

همچنین «تقویت صادرات و همکاری‌های بین‌المللی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و کسب ‌وکارهای نوآورانه» یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری برای توسعه این زیست‌بوم است. 3 برنامه ملی نیز برای شتاب‌گیری ایجاد و توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق تعریف شده است که در این گزارش معرفی می‌شود.

یکی از حمایت‌های شکل گرفته در این حوزه ارائه خدمات توسعه بازار است کاری که با اقداماتی مانند «حمایت از تبلیغات در پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت»، «ارائه ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی»، «ارزش گذاری و تبادل فناوری»، «ارائه مشاوره ویژه تجارت با کشورهای منتخب» اجرایی شده است.

در این زمینه شرکت‌ها حمایت‌هایی برای «حضور مستقل در نمایشگاه‌های خارجی»، «اعزام به دیگر کشورها در قالب هیات تجاری»، «دریافت مشاوره‌هایی برای توسعه صادرات و واردات»، «ارزیابی آمادگی صادرات»، «ترویج در رسانه‌های دبیرخانه خلاق»، «مشاوره فنی محصول»، «مشارکت در برنامه جذب ایرانیان خارج از کشور»، «خدمات تولید و نشر محتوا»، «مشاوره بیمه»، «مشاوره تامین مالی و طرح تجاری» و «توسعه بازار داخلی» را دریافت می‌کنند.

از دیگر خدمات قابل ارائه به این شرکت‌ها خدماتی است که به تسهیل فضای کسب‌و‌کار شرکت‌های خلاق کمک می‌کند. هدفی که با اقداماتی چون «ارائه خدمات آزمایشگاهی»، «عارضه‌یابی و توسعه کسب و کار»، «خدمات حقوقی»، «حضور مستقل در دوره‌های آموزشی و سمینارها» عملیاتی شده است.

همچنین شرکت‌های خلاق در این زیست‌بوم می‌توانند از حمایت‌هایی چون «استقرار در منازل مسکونی»، «تسهیلات نظام وظیفه»، «خدمات بیمه تکمیلی»، «استقرار در پارک‌های علم و فناوری»، «مالکیت معنوی برای اختراع و نشان تجاری»، «مالیات و خدمات مالی و اداری»، «خدمات حقوقی»، «تسهیل خدمات ارزی» برخوردار شوند.

پشتیبانی، تامین مالی و جذب سرمایه نیز سومین خدمتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این شرکت‌ها در نظر گرفته است. کاری که با کمک «ارائه خدمات مالی به شرکت‌های صنایع خلاق و فرهنگی»، «جذب سرمایه طرح‌های خلاق و نوآور»، «تسهیل در صدور ضمانت نامه» و دیگر موارد در حال اجرا است. این خدمات با «خدمات مالی توسعه صنایع خلاق»، «جذب سرمایه طرح‌های خلاقانه» و «صدور ضمانت‌نامه» شتاب گرفته است.