گزارشی جدید نشان می دهد شرکت های فناوری در اتحادیه اروپا سالانه بیش از ۹۷ میلیون یورو صرف لابی گری می کنند. بیشترین مبلغ لابی گری نیز به گوگل، فیس بوک و مایکروسافت تعلق دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از رویترز، طبق گزارشی جدید، گوگل، فیس بوک و مایکروسافت سه لابی گر بزرگ علیه قوانین سخت گیرانه اروپا هستند که هدف آنها کنترل قدرت این شرکتهای آمریکایی است.
گزارش مذکور توسط ۲ سازمان انجام شده و نشان میدهد چنین تلاشهایی از سوی شرکتهای بزرگ فناوری باید به منزله هشداری به سیاستمداران اروپا قلمداد شود تا لوایح و قوانین لابی گری را بیشتر کنند.
در بخشی از این گزارش آمده است: افزایش قدرت لابی گری شرکتهای بزرگ فناوری و صنعت دیجیتال در کل نشان دهنده پر رنگ تر شدن نقش آنها در جامعه است. چنین روندی خارق العاده و البته نگران کننده است.
این تحقیق نشان داد ۶۱۲ شرکت، گروه و بنیاد سالانه بیش از ۹۷ میلیون یورو صرف لابی گری قوانین اقتصاد دیجیتالی میکنند. این اطلاعات در اواسط ژوئن سال جاری از سوی شرکتها در مخزن اطلاعات شفافیت اتحادیه اروپا (EU Transparency Register) ثبت شده است.
در این میان گوگل ۵.۷۵، فیس بوک ۵.۵، مایکروسافت ۵.۲۵، اپل ۳.۵ و آمازون ۲.۷۵ میلیون یورو صرف لابی گری کردهاند.
گوگل در بیانیهای اعلام کرد اطلاعات لابی گری خود را ارائه کرده و نوشت: ما سیاستهای روشنی برای حفاظت از استقلال افراد و سازمانهایی داریم که از آنها پشتیبانی میکنیم.
لابی گری شرکتهای فناوری روی قوانین کلیدی متمرکز است. به عنوان مثال قانون بازارهای دیجیتال و قانون سرویسهای دیجیتال از شرکتها میخواهند روی محتوای پلتفرمها نظارت بیشتری انجام دهند.