فراخوان جذب ایده‌های فناورانه برای رویداد نوآورانه حمل و نقل هوشمند شهری منجر به ارائه 30 طرح و ایده خلاق شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فراخوان این رویداد، برای بیش از 250 نفر از فعالان حوزه حمل و نقل هوشمند اعم از شرکت‌ها، نخبگان و اساتید دانشگاهی ارسال و در نهایت 30 طرح نوآورانه دریافت شد. ایده‌هایی خلاق که زمینه‌ساز تسهیل هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری خواهند شد و مورد حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت.

رویداد فناورانه حمل‌ونقل هوشمند شهری 26 شهریورماه 1400 با محوریت «مدیریت ترافیک و علایم ترافیکی هوشمند»، «حمل‌ونقل عمومی»، «مدیریت پارکینگ و پارک حاشیه‌ای»، «حمل ونقل اشتراکی»، «حمل‌ونقل بار و کالا» برگزار می‌شود.

حمل‌ونقل هوشمند یکی از مهم‌ترین مولفه‌های شهر هوشمند برای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و بهبود پایداری است و حرکت شهرها به سمت هوشمندی، بیشتر با استقرار زیرساخت حمل‌ونقل هوشمند، در قالب یک شبکه حمل و نقل هوشمند شروع می‌شوند. این صنعت کاربردی در ایران با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق روندی رو به رشد یافته و ارائه طرح‌های فناورانه و ایده‌های نوین نیز به آن شتاب داده است.

برگزاری نخستین دوره رویداد حمل‌ونقل هوشمند شهری در تیرماه بود و اکنون انتشار فراخوان برای برگزاری دومین دوره آن کمک می‌کند ایده‌ها پس از تجاری شدن، ایران را یک گام بزرگ به سمت هوشمندسازی حمل‌ونقل نزدیک می‌کنند.

 

طرح‌ها را بشناسیم

این فراخوان منجر به ارسال 30 طرح فناورانه‌ای چون خودروبان (دزدگیر خودرو با استفاده از پایش آن و صدور هشدار در هنگام سرقت)، سامانه تردد هوشمند (تشخیص عابر پیاده در گذرگاه‌ها و صدور هشدار برای خودروها)، سامانه هوشمند ارزیابی خسارت خودرو (تحلیل صحنه تصادف به صورت از راه دور برای ارزیابی خسارت، تشخیص مقصر و ...)، سامانه پایش تعاملی ناوگان حمل و نقل منظم (به اشتراک گذاری خدمات سرویس هوشمند ادارات و مدارس) و ارزیابی عملکرد و کنترل پروژه (سامانه نظارت و کنترل پروژه‌های حمل و نقل هوشمند) شده است.

از دیگر طرح‌های ارسالی می توان به مدیریت فضای پارکینگ (پارکینگ و پارک حاشیه‌ای هوشمند)، بهبود شرایط حمل و نقل عمومی (هم پیمایی در سفرهای درون‌شهری با استفاده از مینی‌بوس‌های به همراه)، سیستم حمل‌ونقل همگانی تقاضا محور (ارائه خدمات حمل‌ونقل همگانی مینی‌بوس و ون در صورت وجود تقاضا)، سیستم هوش باکس (قفسه‌های هوشمند تحویل کالا برای سفارشات اینترنتی) و حمل‌ونقل هوشمند زباله (هوشمندسازی جمع‌آوری زباله از طریق ایجاد اپلیکیشن و استفاده از سطل‌های هوشمند) اشاره کرد.

همچنین پارکینگ‌های هوشمند (رزرو جای پارک از طریق اپلیکیشن)، پرداخت عوارض بر مبنای پیمایش (محاسبه میزان عوارض ورود به طرح ترافیک براساس مدت زمان حضور در طرح با استفاده از تصاویر دوربین‌های پلاک خوان)، خودروی ویژه حمل محموله‌های حاصل از فروش اینترنتی (ایجاد شرایط تحویل ایمن و به موقع برای فروش‌های اینترنتی)، حاشیه نویسی وسائل نقلیه برای نظارت بر ترافیک (حاشیه نویسی وسائل نقلیه با استفاده از جریان داده‌های ویدئویی برای نظارت بر ترافیک)، داده‌های هوشمند مبدا – مقصد سفرهای وسائل نقلیه در شهر (هوشمندسازی اطلاعات مبدا-مقصد سفرها)، مدیریت هوشمند پارک‌های حاشیه‌ای (راه‌کارهای هوشمندسازی پارکینگ و پارک حاشیه‌ای)، سامانه بی‌پارک (پارک حاشیه‌ای هوشمند) و سامانه بینا تک (سامانه پردازش تصویر مبتنی بر یادگیری عمیق) دیگر طرح‌های ارائه شده است.

البته طرح‌هایی چون سامانه سپر تا سپر (سامانه جامع خدمات هوشمند خودرویی تعمیر و نگهداری هوشمند و ...)، سامانه ساهب (احراز هویت الکترونیکی رانندگان کامیون سازمان راهداری) و سامانه هوشمندسازی تابلوهای کنترل سرعت (هوشمندسازی پیام‌های تابلوهای کنترل سرعت) نیز به این رویداد رسیده است.

پایش سلامت روسازی راه ها با استفاده از حسگرهای فیبر نوری (پایش مستمر، لحظه‌ای و بلند مدت سلامت سازه‌ای راه‌ها با استفاده از حسگرهای فیبر نوری)، ردیاب ارزان قیمت با قابلیت شخصی سازی (ردیاب چند منظوره با استفاده از فناوری‌های ارزان قیمت) و سیستم آنلاین برداشت آمار ترافیکی راه (تردد شمار مغناطیسی برای تردد هوشمند خودروها در راه‌ها و مراکزی که تردد خودرو دارند) نیز قرار است به هوشمندسازی حمل و نقل کشور کمک کند.