بروکر یا کارگزارهای تجارت فناوری، فعالانی هستند که کار پیوند میان طرف‌های عرضه و تقاضای فناوری را آسان می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، روند ایجاد ارتباط میان عرضه و تقاضای فناوری، به یک حلقه واسط نیاز دارد که ضمن شناختی دقیق توانمندی‌ها و فناوری‌های طرف عرضه، آگاهی خوبی از نیازهای صنعت و دیگر متقاضیان فناوری داشته باشد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از کارگزاران تجارت فناوری یا بروکرها در استا‌ن‌های کشور به این روند تحقق بخشیده است. تا پایان فصل بهار سال جاری، بیش از 52 بروکر یا کارگزار تجارت فناوری ارزیابی شدند و کار تبادلات فناورانه  را در سراسر کشور تسهیل می‌کنند.

در تمامی استان های کشور از جمله دفاتر فن‌بازار منطقه‌ای، یک بروکر یا کارگزار تجارت فناوری مستقر است که وظیفه شناسایی توانمندی‌های فناورانه و ایجاد بستر تبادل آن‌ها را بر عهده دارند.

 

ارزیابی دوره‌ای تخصص و توانمندی بروکرها

اما روند پیوستن متخصصان به جمع کارگزاران تجارت فناوری، روندی پویا است و تعداد این بروکرها تغییر می‌کند. ارزیابی بروکرها به صورت دوره‌ای صورت می‌گیرد و اگر از صلاحیت لازم برخوردار نباشند از این چرخه خارج می شوند.

بروکرها یک برنامه عملیاتی دارند که همه ساله توسط شبکه فن بازار ملی ایران به آنان ابلاغ می شود. این افراد هر 6 ماه ارزیابی می شوند و ملاک امتیاز آنان،میانگین هر دو ارزیابی در پایان سال است.

پس از آن‌که برنامه عملیاتی ابلاغی و برنامه اجرایی با یکدیگر تطبیق داده می شوند، عملکرد دفاتر و کارگزاران مشخص خواهد شد؛ بروکر و دفتر فن بازار برتر شناسایی و معرفی می‌شود. مدل ارزیابی، بر مبنای مدل 360 درجه است و دفاتر فن بازار، ارزیاب این کارگزاران به شمار می‌روند.

بازاریابی محصولات دانش بنیان و فناورانه، سرمایه گذاری در زیست بوم نوآوری و فناوری و رفع نیازهای فناورانه صنایع به طوری که از بدنه دانش بنیانی کشور این نیاز را تامین کنند.
 

تسهیل کار بروکرها به کمک ربات رفع نیاز

اما با حمایت شبکه فن بازار ملی ایران، طراحی و فعالیت‌ ربات‌های نرم‌افزاری برای تسهیل کار بروکرها در تسهیل پیوند عرضه و تقاضای فناوری با موفقیت انجام شده است تا کار تعامل میان طرف‌های عرضه و تقاضای فناورانه به صورت هوشمند، پویا و سریع صورت بگیرد.

دو ربات پیام‌رسان در حوزه رفع نیاز فناورانه فعالیت می کنند به این صورت که صاحب نیاز با پر کردن چند فیلد، نیاز خودش را اعلام می کند.

پس از تکمیل فرم، سند اولیه نیاز شکل می‌گیرد. این سند در شبکه بروکری اطلاع رسانی گسترده می شود و از آن‌جایی که بروکرها اطلاعات خوبی نسبت به ظرفیت فناوری کشور دارند، می توانند طرح توجیهی را از شرکتی که می تواند آن نیاز را ارائه کند، دریافت و به صاحب نیاز فناورانه ارائه دهند. این ابزار این فرآیند را ساده‌تر می‌کند.

کارگزاران تجارت فناوری ذیل شبکه فن بازار ملی ایران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا کنون موفق شده‌اند زمینه بیش از 500 میلیارد تومان گردش مالی فناورانه و انعقاد هزاران قرارداد تبادل فناوری را فراهم کنند.