شاید بتوان گفت خوش اقبال هستیم چون در دنیایی زندگی می‌کنیم که فناوری لیزر دائماً زندگی ما را به سمت بهتر شدن سوق می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، توسعه فناوری لیزر یکی از اتفاق‌های خوب عصر کنونی است که زندگی ما را چه در ابعاد عمومی و چه در حوزه‌های تخصصی مانند نظامی، پزشکی و دیگر عرصه‌ها دست‌خوش تحول می‌کند. با تکیه به این فناوری هر روز با خلاقیت‌های جدیدی روبه‌رو می شویم که به ساده‌تر، مؤثرتر و کارآمدتر شدن فعالیت‌های روزانه ما کمک می‌کند.

در حال حاضر با کاربردهای مختلف لیزر نمی توان باور کرد که فناوری برش لیزری تا کجا پیش رفته است. حوزه های زیادی از لیزر استفاده می کنند که در ادامه به 7 کاربرد شایع و روزمره این فناوری پرداخته شده است:

 

1. پزشکی

یکی از بزرگترین زمینه‌های اثربخشی لیزرها را در دنیای سلامت می توان یافت. از لیزرها برای اهداف مختلفی از جمله درمان سرطان، تشخیص بیماری‌ها، زیبایی و ایجاد برش‌های بسیار دقیق در فرآیند جراحی استفاده می‌شود.

فناوری لیزر می‌تواند با تمرکز بخشیدن به انرژی و پرتوهای نور هر ناحیه از بدن منتقل کنند و زندگی را تغییر می دهد. لیزرها دقت مراقبت های بهداشتی را بهبود می بخشند ضمن این‌که هزینه و زمان صرف شده برای هر بیمار را کاهش می دهند.

 

2. جوش و برش

یکی از رایج ترین کاربردهای فناوری لیزر در برش و جوشکاری است. این فناوری، در مقایسه با روش‌های مکانیکی مزایای زیادی را ارائه می دهد. لیزرها، امکان ساخت سازه های پیچیده را بدون آسیب رساندن با کیفیت انجام می دهند، در حالی که عملکرد بسیار دقیق و به موقع زمان برگشت سریع را فراهم می‌کند.

 

3. نقشه برداری

لیزرهای هلیوم نئون و نیمه هادی به اجزای اساسی تجهیزات نقشه برداری میدانی تبدیل شده اند. چراکه این تجهیزات، یک اندازه گیری کامل برای اینچ برای بازسازی دقیق مناطق ارائه می دهند که به نوبه خود اجازه می دهد طرح‌ها در شرایط ایده‌آل ترسیم شود.

 

4. سرگرمی

در سال‌های اخیر نمایش‌های لیزری کاملاً رواج یافته و جلوه های ویژه جزء اصلی رویدادهای زنده مانند تولیدات تئاتر و آثار نمایشی بدل شده است. این نوع لیزرها جزو لیزرهای کلاس یک دسته‌بندی می‌شود که در همه شرایط استفاده عادی و ایمن را به ارمغان می‌آورند. نمایشگرهای لیزری می تواند تجربه‌ای فراتر از یک رویداد ساده را برای مخاطب به ارمغان بیاورد.

 

5. پوشیدنی‌ها و منسوجات

فناوری لیزر جهان را در بخش منسوجات و بافت‌ها که یکی از مهم‌ترین صنایع روز دنیا به شمار می‌رود، با تحولی اساسی مواجه کرده است. از لیزرها برای ایجاد پوشاک، جواهرات و موارد دیگر از این قبیل استفاده شده اند. برندهای شناخته شده در صنعت مد، پوشاک و تولید منسوجات از فناوری لیزر و دیگر حوزه‌های فناورانه مانند نانو بهره می‌برند؛ دقت زیاد و سرعت تولید بالا که به طراحان کمک کرده است زمان صرف شده روی محصول را کاهش دهند، از مهم‌ترین دلایل بهره‌برداری از فناوری لیزر در این صنعت است.

 

6. عملیات حرارتی

عملیات حرارتی برای سخت شدن یا تقویت مواد فناوری تازه‌ای نیست. اما لیزرها دنیایی از امکانات جدید را به این حوزه گشوده‌اند به عنوان مثال، لیزرها می‌توانند عملیات حرارتی موضعی را برای ماشین‌آلات بسیار دقیق مانند تجهیزات پر تنش خودرو ارائه دهند ضمن آن‌که دقت ساخت را حفظ می کند.

 

7. خوانش رمزینه‌ها

معرفی لیزرها در حوزه فروش محصولات نیز تحولی ایجاد کرد. با کمک لیزرهای اسکنر بارکد یا رمزینه‌ها، علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیند فروش می‌تواند در شمارش محصولات در یک خط تولید، ره‌گیری سلیقه مشتریان و توسعه بازار محصولات کمک کند.

 

توسعه فناوری لیزر در ایران

فعالان فناور و متخصصان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق نیز به دنیای پیشرفته و پر رمز و راز فناوری لیزر گام گذاشته‌‌اند. ماحصل تلاش کسب و کارهای فعال در حوزه اپتیک، برق و الکترونیک، محصولات پیشرفته و خودکار از 1200 شرکت فراتر رفته است، در زمینه توسعه محصولات و خدمات این حوزه فعالیت می‌کنند.