مشاور رئبس بنیاد ملی نخبگان، افزایش تعداد نیروی انسانی خلاق و فناور در زیست بوم‌فناوری و نوآوری را چشمگیر دانست که این مسئله نشان‌دهنده حرکت درست کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تهیه داده‌های آماری مناسب در حوزه علم، فناوری و نوآوری یکی از راهبردها برای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای سیاستگذاران و برنامه ریزان است.

در همین راستا نیز به تازگی مرکز آمار ایران طرح آمارگیری از کارگاه های دانش‌بنیان و دارای فعالیت تحقیق و توسعه را انجام داده است. طرحی که در آن کارگاه های دارای فعالیت تحقیق و توسعه در سه جامعه آماری مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و خلاق بررسی شدند. اما نتایج این گزارش ها در سال 98 اطلاعات جالبی را نشان می دهد. اطلاعاتی که نشان از توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور دارد. زیست بومی که نیروی انسانی کارآمد و خلاق اساس آن را تشکیل می دهد.

افزایش 12 درصدی محققان کارگاه های دانش بنیان

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در گفتگویی با اشاره به نتایج گزارش های آماری اخیر ارائه شده، گفت: این گزارش های آماری جدید بلوغ اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه فناوری و نوآوری را در کشور نشان می دهد. در سال‌های اخیر گسترش کمی و کیفی زیست بوم دانش بنیان و خلاق با رشد مستمر و قابل توجه در حوزه تحقیق و توسعه همراه بود و گزارش های آماری اطلاعات و واقعیت های این حوزه را منعکس می کند.

کرمی ادامه داد:  نتایجی که مرکز آمار در این زمینه منتشر کرده است نشان از درستی مسیر حرکت کشور در حوزه علم و فناوری دارد. نوآوری را نیروی انسانی خلاق توسعه می‌دهد و این آمار به ما می‌گوید که در سال های اخیر تعداد محققان در کشورمان خصوصا در کارگاه های دانش بنیان رشد خوبی داشته است.

دبیر ستاد فناوری های نرم و صنایع خلاق معاونت علمی همچنین گفت: با مشاهده نتایج این گزارش های آماری از سال 98 حکایت از افزایش 12 درصدی تعداد کل محققان کارگاه های دارای فعالیت تحقیق و توسعه دارد. تعداد این افراد 254 هزار و 796 در سال 98 بود که نسبت به سال 96 این رشد 12 درصدی را تجربه کرد. شایسته یادآوری است میزان این افزایش برای محققان زن 17 درصد و برای محققان مرد 11 درصد بوده است. همچنین بر اساس این آمار، بیشترین محققان در سال 98 مربوط به حوزه علوم فنی و مهندسی بوده اند. در این گزارش گروه های علوم انسانی، علوم پزشکی، علوم پایه، علوم کشاورزی و دامپزشکی و گروه هنر در جایگاه های بعدی قرار دارند.

رشد 55 درصدی پروژه های تحقیقاتی در حوزه های کاربردی

کرمی افزود: همچنین این نتایج خبر خوب دیگری نیز برای مان دارد و آن؛ انجام پروژه‌های تحقیقاتی و رشد آن در این کارگاه ها است. بر اساس این آمار، 125 هزار و 97 پروژه در سال 98 انجام شد که شامل پروژه های بنیادی، کاریردی و توسعه ای بوده است. در این میان پروژه‌های کاربردی با 55 درصد بیشترین سهم را از آن خود کرده است.

 مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از رشد مناسب سرمایه گذاری روی پروژه های تحقیق و توسعه در کارگاه های دانش بنیان خبر داد و بیان کرد: سرمایه گذاری روی فعالیت های تحقیق و توسعه در سال 98 در مقایسه با سال دو سال قبل از آن، 70 درصد رشد کرد که  خود نوید خبرهای خوشی را برایمان دارد. این رشد به این معنا است که بخش خصوصی اهمیت سرمایه گذاری روی شرکت های دانش بنیان و تولید محصولات فناورانه و خلاق را دریافته است.