تولید محصولات جدید از موجودات زیستی دریایی با استفاده از فناوری‌های نوین توسط محققان فعال در حوزه زیست فناوری دریا انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این فناوری در صنایعی چون غذایی، کشاورزی و دارویی کاربرد دارد و تولید محصولاتی چون داروهای زیستی، آنزیم های خوراکی، پالایش زیستی، مدیریت اکوسیستم و سوخت‌های زیستی را رونق می‌دهد.

موجودات دریایی در بدن خود انواع پیچیده ای از مولکول‌ها را تولید می کنند که نمونه های آن را شاید در موجودات خشکی‌زی نتوان یافت. پس می توان از این ظرفیت برای تولید محصولات فناورانه و پیشرفته استفاده کرد و به عنوان راه حلی برای توسعه امنیت غدایی تا تولید دارو برای درمان بیماری های صعب العلاج به آن نگریست.

زیست فناوری دریا در کشورمان حوزه ای نو است اما ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تشکیل کارگروهی با همان نام در مسیر توسعه آن گام برداشته است.

این کارگروه تمام توان خود را برای حمایت از شرکت های دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوپا در این حوزه به کار بسته است تا تجاریسازی محصولات یک گام به جلو بردارد. البته این اقدام ستاد با تاکید بر حفظ محیط زیست دریایی و توسعه پایدار منابع دریایی صورت می گیرد.

هم افزایی و استفاده از توان و تخصص نیروی انسانی خلاق یکی از اقداماتی است که در ارتقا محصولات زیست فناوری دریا نقش دارد و این کارگروه در این زمینه فعال است تا شاهد ورود محصولات فناورانه ایران ساخت به بازار کشور باشیم. ایده ها و نوآوری می تواند ورود محصولات به بازار را تسهیل کند؛ در این زمینه نیز یک شتابدهنده تخصصی در حوزه زیست فناوری دریا راه اندازی شده که در آن روی 35 ایده سرمایه گذاری شده است.

همچنین با حمایت های ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی محصولات جدیدی چون ژلاتین، پپتید، امگا۳ برای نخستین بار در کشور در مسیر تولید قرار دارند و به زودی وارد بازار می‌شوند. این کارگروه تمام تلاش خود را کرده است تا بستر لازم برای افزایش بهره وری اقتصادی زیست فناوری دریا ایجاد شود.